Waarom wordt Kim Jong-un bij zijn voornaam genoemd?

Het viel me op dat Kim Jong-un in het nieuws bij zijn voornaam genoemd wordt, dus alleen Kim. Andere wereldleiders of politici, zoals Donald Trump worden wel bij de achternaam genoemd. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.2K
kierkegaard47
5 jaar geleden
Dat wordt hij niet. Kim is de naam van de _dynastie_ , niet zijn voornaam. Zijn vader heette Kim Jong-Il, zijn grootvader Kim Il-Sung.

Antwoorden (1)

Kim is een achternaam en wordt eerst genoemd, daarna komt de voornaam.
Op dit moment heet de helft van alle inwoners van Noord- of Zuid-Korea Kim, Park of Lee.
Noord-Korea kent ongeveer 300 familienamen. In Nederland zijn er volgens het Centraal Bureau voor Genealogie duizend keer zoveel familienamen.
De oorzaak van deze grote namenschaarste ligt in de Koreaanse middeleeuwen. Toen hadden alleen leden van het koninklijk huis en de hoge adel familienamen, die waren afgeleid van namen in het grote en invloedrijke buurland China. Kim en Park kwamen destijds al vaak voor.
Later begon de Koreaanse elite familienamen ‘uit te delen’ aan lagere edelen, en rijke handelaren kochten prestigieuze namen. Nadat aan het einde van de negentiende eeuw het kastensysteem was afgeschaft, mochten ook gewone Koreanen een familienaam kiezen. De meesten gaven de voorkeur aan namen die al in zwang waren.
Op dit moment heet de helft van alle Koreanen Kim, Park of Lee.