zijn er wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat Nederlanders een referendum willen?

dus geen opiniemakers die daar zo over denken

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
MarBet
5 jaar geleden
Dat denk ik niet, want het lijkt me voor de wetenschap niet echt een interessant onderzoek. Waar je naar kunt kijken is of je kunt vinden hoe de opiniemakers tot hun peilingen komen. Is het panel dat ze gebruiken representatief, worden alle groepen van de bevolking in verhouding meegenomen, is er een kans dat mensen die voor of juist tegen zijn sterker geneigd zijn te reageren, etc. Zo kun je achterhalen hoe betrouwbaar de meting is en of je er dus op kunt afgaan dat de uitkomst klopt.

Het beste antwoord

Sociaal en Cultureel Planbureau:
In de aanloop naar het Oekraïne-referendum nam de steun voor referenda drastisch af onder hoogopgeleiden: van 75 procent in 2015 naar 45 procent medio 2017.
Driekwart van de laag- en middelbaaropgeleiden daarentegen zien zulke referenda nog altijd zitten.
SimonV