Een O.M. afdoening gaat in tegen de trias politica, zit de O.M. dan op de uitvoerende of rechterlijke?

Stoel, dus wanneer de om een afdoening geeft zitten ze dan op de uitvoerende of rechterlijke stoel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
tinus1969
5 jaar geleden
Achtergrondinformatie hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Strafbeschikking
Obv hiervan zou ik zeggen dat bij een transactie het OM op de uitvoerende stoel lijft omdat er geen schuld wordt vastgesteld.

Antwoorden (1)

Dan zit het OM op de rechterlijke stoel, omdat zij een 'vonnis' oftewel een oordeel en straf eenzijdig oplegt, buiten de rechter om. Maar dit is dus binnen de visie dat de afdoening ingaat tegen de trias politica. Want op zich heeft het OM alleen een uitvoerende macht omdat de uitvoerende taak van de regering (ic dmv het OM) bestaat uit de toepassing van algemene regels in concrete gevallen.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
In naam hebben we de Trias Politica in Nederland,maar gaandeweg zijn de scheidslijnen flink vervaagd. Daar is ook weinig discussie meer over. Opvallend is bijvoorbeeld dat we bij de term 'overheid' helemaal niet meer denken aan de rechterlijke macht.
Wel hebben we vrij gedetailleerd uitgewerkte Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur, waar de rechter aan kan toetsen als een orgaan van de uitvoerende macht een ebslissing heeft genomen die ideaaltypisch bij de rechter thuishoorde.
De checks and balances zijn er dus nog wel, maar anders dan oorspronkelijk met de Tris bedoeld.