Wat gebeurt er met je vermogen als je naar de gevangenis moet?

1) Stel je moet naar de gevangenis voor, pak hem beet, 5 jaar. Stel ook dat je een vermogen hebt van 50.000 euro, maar geen huis. Dus enkel op de bank. Als je dan vrijkomt heb je dat vermogen dan nog steeds?
2) Stel je moet naar de gevangenis voor, pak hem beet 5 jaar, maar je hebt een koophuis. Wat gebeurt er dan met je huis?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
17.7K

Het beste antwoord

Als je je vermogen op legale wijze verkregen hebt, gebeurt er niets mee. Dat heb je na vijf jaar nog steeds.

Heb je een huis met hypotheek, dan zal deze hypotheek doorbetaald moeten worden. Een eventuele partner, ouder of kind zal dus moeten opdraaien voor de kosten, of het moet betaald worden van spaargeld. Als je niet aan het geld voor de hypotheek kunt komen, en niemand anders betaalt dit voor je, zet de bank je huis te koop. Met het geld dat het huis oplevert word de bank afbetaald, en als er nog een restschuld overblijft, zal je deze nog steeds moeten betalen.

Wat uitkeringen betreft: gedetineerden hebben sinds 2000 geen recht meer op een WAO-, WW- of bijstandsuitkering en sinds 2008 ook niet meer op een AOW-uitkering of studiebeurs.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar kan -na onderzoek- beslag op worden gelegd in het kader van "Pluk ze-wetgeving". Als met criminele activiteiten geld verdiend is, is het de bedoeling deze situatie ongedaan te maken.

"De opsporingsdienst doet ook onderzoek naar bezittingen van de verdachte om (conservatoir) beslag te leggen. Het gaat niet alleen om voorwerpen die afkomstig zijn van een strafbare feit, maar ook om legale voorwerpen (bijvoorbeeld de auto die legaal gekocht is).

Bezittingen zijn niet alleen roerende en onroerende goederen zoals auto's, sieraden, huizen of schepen, maar ook vorderingen, effecten, rechten uit intellectueel eigendom e.d. Het kan bezit zijn in binnen- als buitenland.

Soms kan er ook beslag gelegd worden op voorwerpen die toebehoren aan een ander dan de verdachte. Bijvoorbeeld voorwerpen die afkomstig zijn van het misdrijf. Die ander moet dan wel geweten hebben dat het voorwerp van een misdrijf afkomstig was.

Beslaglegging in het buitenland geschiedt op verzoek door de buitenlandse autoriteiten. Het opsporen van vermogen gebeurt niet alleen door de opsporingsdiensten, maar ook door de vermogenstraceerders van het OM."
Computoon
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Niet alle criminelen plegen misdaden waar dit voor geld. Dus wat als dat niet geld wat gebeurt er dan? @Computoon
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212 heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn vraag was eigenlijk wat er gebeurde met legaal verkregen geld. Kortom dat de gevangenisstraf niets met geld van doen heeft.