Heeft Donald Trump nu officieel gewonnen?

Is het nu echt zeker dat Donald Trump gewonnen heeft?
Mijn moeder begon over dat als de kiesmannen geen handtekening zetten dat hij geen president word?
Is de kans nog aanwezig dat Hillary Clinton nog president kan worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
erotisi
7 jaar geleden
gewonnen heeft hij zeker, maar of hij in januari ook werkelijk president wordt is maar de vraag. Of kiesmannen nog een stokje kunnen steken weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou even https://nl.wikipedia.org/wiki/President_van_de_Verenigde_Staten#Formele_verkiezing doorlezen. Maar de keuze vrijheid van de kiesmannen is beperkt. En mogelijk speelt het ook een rol dat Clinton haar verlies heeft toegegeven. Dus afstand gedaan heeft van haar kandidaat stelling. Overigens de kiesmannen worden met een opdracht gestuurd naar verkiezing. En je krijgt alleen de baan als je honderd procent betrouwbaar bent. Stem je volgens de opdracht dan ben je eer en je erebaantje kwijt.
Overigens stemmen de amerikanen op een partij en niet op een persoon.
De kiesmannen kiezen op de persoon. Maar op hun lijst staat maar een naam voor de president en de vice president. In theorie kunnen deze lijst per staat verschillen. In de praktijk is deze lijst voor elke staat het zelfde. Overigens er is nog steeds een regel dat op die lijst een kandidaat staat die niet in die staat woont. De stem kan ongeldig worden verklaard.
Nu heeft de Hoge Raad ook een rol bij de verkiezingen.
Trump zou nog kunnen sterven of niet geschikt te zijn om president te zijn. Maar nogmaals de kans daarop is zeer klein. Maar de kans dat Trump zou winnen werd vooraf ook

Antwoorden (1)

“Hillary Clinton behaalde 200.000 stemmen méér dan Donald Trump, maar toch is het Trump die de 45ste president van Amerika wordt. Of toch niet? Want er is wel degelijk een scenario waarin Clinton alsnog president kan worden.

Dat Clinton meer stemmen haalde maar geen president werd, heeft te maken met het Amerikaans kiessysteem. De kiezers brengen namelijk niet rechtstreeks hun stem uit op een presidentskandidaat, maar stemmen op kiesmannen, van wie duidelijk is welke kandidaat zij steunen. Alle kiesmannen samen, in totaal 538, vormen het Electoral College, het zogenaamde kiescollege.

De kandidaat die tijdens de verkiezingsnacht minstens 270 kiesmannen achter zich heeft, wordt president en wordt op 19 december door dat Electoral College van kiesmannen verkozen. In dit geval is dat Trump.

Doorgaans stemmen die kiesmannen natuurlijk voor de kandidaat die hun partij naar voren heeft geschoven, al is het niet verboden voor die kiesmannen om toch nog een andere kandidaat te steunen of om zich te onthouden van de stemming.

De kans dat dit gebeurt, is klein. Het percentage van kiesmannen dat niet stemt binnen de partijlijnen, is met minder dan één procent verwaarloosbaar. In sommige staten is het zelfs strafbaar. Maar: de straffen zijn licht, voornamelijk omdat zo'n trouweloze kiesman nog nooit het uiteindelijke resultaat heeft kunnen beïnvloeden.

Maar het kán dus wel. Trump heeft 290 kiesmannen achter zich (volgens de uitslag van CNN, die VTM NIEUWS volgt). Als 74 kiesmannen weigeren om Trump te steunen, en zij hun stem alsnog uitbrengen op Clinton, wordt de Democrate alsnog president van de Verenigde Staten.”
http://nieuws.vtm.be/buitenland/214048-dit-scenario-wordt-clinton-toch-nog-president

Het is dus een theoretische mogelijkheid, maar het is tegelijk “uitermate onwaarschijnlijk” (nou ja, hebben we dát al niet vaker gehoord?) dat er zó veel kiesmannen zó onverwacht zullen handelen. Dat zou pas écht een rel opleveren ... een goede reden voor Trump om zich nu van zijn betere kant te laten zien.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Slaat nog steeds nergens op, waarom stemt het volk als toch die kiesmannen/vrouwen doen wat zij willen?
Inekez1
7 jaar geleden
Waar komt dat getal van 74 vandaan?? Totaal 538 kiesmannen.
290 staan achter Trump, dus 248 staan achter Clinton.
Wie minstens 270 stemmen krijgt wordt de president. Clinton heeft al 248, dus zou nog 22 extra stemmen van Trumps kiesmannen nodig hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ardaduck
"waarom stemt het volk als toch die kiesmannen/vrouwen doen wat zij willen?" Waar lees je dat? Volgens mij komt het zelden voor dat kiesmannen anders stemmen dan ze horen te doen.
Bordensteker
7 jaar geleden
@ Inekez1 Mijn bron (VTM) had o.a. staan: “Trump heeft 290 kiesmannen achter zich (volgens de uitslag van CNN, die VTM NIEUWS volgt). Als 74 kiesmannen weigeren om Trump te steunen, en zij hun stem alsnog uitbrengen op Clinton, wordt de Democrate alsnog president van de Verenigde Staten.” Ik kan dat ook niet volgen, maar ik zag ergens een soort geprojecteerde eindstand staan (omdat er uren na alle bekendmakingen nog steeds links en rechts stemmen geteld worden) van 306 voor Trump en 232 voor Clinton. Samen 538, en meer stemmen zijn er niet in dat kiescollege.
Dát verschil bedraagt precies 74. Maar uiteraard heeft dat getal alleen betekenis wanneer er een (groot) aantal kiesmannen in december blanco gaat stemmen. Maar als er een aantal echt overstapt, dan hoeft dat aantal geen 74 te zijn. Zodra er voldoende (38) overstappen op Clinton om haar het aantal van 270 te laten halen, zijn er dus bij Trump vanzelf al 38 minder: hij houdt er dan 268 over en wordt de uiteindelijke verliezer. Op http://edition.cnn.com/election/results zie ik inmiddels 290 kiesmannen voor Trump en 232 voor Clinton. Op sommige plaatsen worden nog steeds stemmen geteld, vandaar dat het totaal toegewezen kiesmannen nog niet 538 is, en het aantal popular votes neemt dus ook nog steeds langzaam toe, en het verschil in het voordeel van Clinton was daarnet om 02:00 uur intussen 337.555 stemmen. Ik ben het met je eens dat 21 eraf voor Trump hem nu op 290 – 21 = 269 zou brengen, maar dan zijn er ook maximaal 269 stemmen beschikbaar voor Clinton, want het totale kiescollege bestaat slechts uit 538 kiesmannen. Dus dan is er geen meerderheid (daar is dan weer een aparte procedure voor): vandaar dat het aantal van 270 voor de winnaar belangrijk is. Leestips om er eventueel nog verder in te duike(le)n: https://www.businessinsider.nl/de-meeste-amerikanen-stemden-op-hillary-clinton-toch-won-donald-trump-want-het-gaat-om-de-kiesmannen/ http://nos.nl/artikel/2142354-trump-zei-het-zelf-al-amerikaans-kiessysteem-is-niet-logisch.html http://people.howstuffworks.com/electoral-college.htm http://www.nbcnews.com/storyline/2016-election-day/electoral-college-lesson-more-voters-chose-hillary-clinton-trump-will-n681701
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kans dat één kiesman afwijkt is, met de ervaring van afgelopen verkiezingen, al bijzonder klein. Dat tientallen dit zouden doen is natuurlijk onmogelijk. Ja, theoretisch niet, maar de kans lijkt me nog groter dat Trump een natuurlijke dood sterft voor de inauguratie.