Moet de rechter binnen 16 weken aangeven dat het beslistermijn wordt verlengd met 10 weken (boete)?

Beste Juristen onder ons,

Op 15-09-2017 heb ik parkeerboete ontvangen voor mijn werk. Op het moment van boete was ik zware pelicases aan het inladen. Voordat ik überhaupt met de koffers buiten aan was gekomen zat er al een prent op mijn raam. Dit was binnen een tijdsbestek van 5 minuten. Meneer de BOA was natuurlijk nergens meer te bekennen. Natuurlijk meteen geprocedeerd tegen de boete. Een hele lange tijd heeft het OM niks van zich laten horen. Tot ik op 5-03-2018 ( 24 weken en 3 dagen later) een brief in de post kreeg met: We hebben nog geen beslissing kunnen maken we verlengen het beslistermijn met 10 weken extra.

Op 21-03-2018 toch weer de boete ontvangen met een aantal foto's van de auto en een lul verhaal van meneer boa die zogenaamd 10 minuten rond de auto is blijven hangen. Grootste onzin aller tijden...

Nu luidt mijn vraag. Mag het OM buiten de 16 weken beslistermijn mij nog een brief sturen om 10 weken te verlengen. Dit lijkt mij niet reëel?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De eerste keer dat u in beroep gaat tegen een Mulderbeschikking, gaat u in beroep bij de officier van justitie. Men heeft zes weken de tijd om het bezwaar via een beroepschrift bij de officier van justitie kenbaar te maken.
De officier van justitie heeft 16 weken de tijd om op uw beroep te beslissen. Deze termijn gaat in één dag nádat u voor het laatst in beroep kon gaan of zoveel eerder dat beroepschrift is ontvangen. Deze beslistermijn kan verlengd worden met 10 weken. Daarvan krijgt u apart bericht.
So far so good, maar als uw datums kloppen lijkt het dat de Officier van Justitie niet tijdig na het verstrijken van de beslistermijn deze heeft verlengd. U kunt hiertegen bezwaar maken, bijvoorbeeld:
Ik wijs u op de termijn van 16 weken die wettelijk is vastgelegd. Indien niet binnen deze termijn kan worden beslist dan wordt de beschikking vernietigd. Ik maak dus ook bij voorbaat bezwaar tegen de te late verlenging van de beslistermijn.
Toegevoegd op 23 maart 2018 18:16: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/beroep-boete-stap/beroep-officier/
Voor de minner:
De officier van justitie heeft 16 weken om te beslissen over het beroep. Wordt dit niet gehaald, dan kan de termijn worden verlengd. Daar hoort men wel tijdig bericht van te krijgen. Het is niet de gang van zaken dat het OM na 24 weken alsnog bericht stuurt dat de beslistermijn met tien weken wordt verlengd.