Het Italiaanse grondwettelijk referendum was een grondwettelijk referendum dat op zondag 4 december 2016 in Italië plaatsvond. Er kon gestemd worden over de staatshervormingen die moesten plaatsvinden onder leiding van premier Matteo Renzi, waarvan er voor of tegen kon worden gestemd. Uiteindelijk vormden de tegenstanders met ongeveer 60% de meerderheid, waarna premier Renzi een toespraak hield waarin hij zijn aftreden aankondigden.
Uit de opiniepeilingen die de afgelopen twee jaar werden gehouden, bleek dat steeds meer Italianen tegen de hervormingen waren. In 2014 en 2015 waren de voorstanders nog ruim in de meerderheid, maar in 2016 veranderde dat; door o.a. de opkomst van het ja-kamp en nee-kamp, de bekendmaking van de datum van het referendum en ook de bemoeienis van de Amerikaanse president Barack Obama, die het ja-kamp steunde, bleek dat de tegenstanders sindsdien elke week in opmars waren en zo uiteindelijk, zo'n anderhalve maand voor het referendum plaatsvond, in de meerderheid bleven.
Het referendum draaide om grondwetswijzigingen die Italië beter bestuurbaar moesten maken. De senaat, de Italiaanse Eerste Kamer, zou worden uitgekleed: van de 315 zetels bleven er in het plan honderd over en het instituut zou onder meer de macht verliezen om een regering naar huis te sturen. Renzi was fel voorstander van de inperking van de macht van de senaat, omdat Italiaanse kabinetten anders nooit langer dan een paar jaar kunnen overleven.
SimonV