Tot het begin van de 20e eeuw mochten in Nederland alleen mannen stemmen, als ze voldeden aan bepaalde eisen.

Bij de grondwetswijziging van 1917 werd het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd, tegelijk met het algemeen kiesrecht voor mannen. In 1918 werd Suze Groeneweg voor de SDAP als eerste vrouw in de Tweede Kamer gekozen.

Op 15 mei 1919 diende het kamerlid Hendrik Pieter Marchant een initiatiefwet in tot instelling van actief kiesrecht voor vrouwen, waar, na de grondwetswijziging van 1922 in 1922 voor het eerst gebruik van kon worden gemaakt. De partijen die zich zo lang tegen het vrouwenkiesrecht hadden verzet, de protestantse en katholieke partijen, bleken er groot profijt van te hebben.

Het vrouwenkiesrecht werd in Nederland bevorderd door de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht (opgericht in 1894) door Wilhelmina Drucker en Aletta Jacobs, die van 1903 tot 1919 voorzitter was.

In Nederland is thans alleen de SGP nog tegen het vrouwenkiesrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, begin van de 20e eeuw mochten in Nederland alleen mannen stemmen, als ze voldeden aan bepaalde eisen. met de invoering van het onvoorwaardelijk stemrecht voor mannen kwam er het passief vrouwenkiesrecht. Dit wil zeggen dat vrouwen wel gekozen konden worden, maar zelf niet mochten stemmen. Suze Groeneweg werd in 1918 namens de SDAP de eerste vrouw in de Tweede Kamer. In 1919 kregen vrouwen ook het actief kiesrecht. Vanaf dat moment mochten vrouwen ook zelf hun stem uitbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds 1917 hebben vrouwen het stemrecht. Des te vreemder het is dat de vrouwen (en mannen uiteraard!) het stemrecht gebruiken alsof het een broodje van de bakker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1917 kregen vrouwen passief kiesrecht en mochten zich dus verkiesbaar stellen. In 1918 kwam als eerste vrouw Suze Groeneweg (SDAP) in de Tweede Kamer. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kwamen er honderd vrouwen in de verschillende gemeenteraden, ongeveer één procent van alle leden.
In 1919 verkregen vrouwen het actieve kiesrecht. Op 18 september tekende Koningin Wilhelmina een wet die vrouwen het volledige kiesrecht gaf. Bij de eerste verkiezingen daarna, in 1922, kwamen zeven vrouwen in de Tweede Kamer. In dat jaar werd het vrouwenkiesrecht ook in de grondwet vastgelegd.