Waarom plaatst men in Nederland eigenlijk geen foto op een bekeuring?

Als we wel eens een bekeuring binnenkrijgen nadat mijn vriend in Duitsland bijvoorbeeld te hard gereden heeft, staat daar altijd keurig een foto van de bestuurder op. Het lijkt me dat dit een hoop geld, moeite en onnodige bezwaarprocedures a la "ik kan daar niet geweest zijn want toen en toen zat ik op een verjaardag in Lutjebroek" zal schelen. Staat er een foto op, dan is immers onomstotelijk bewezen dat jij de bestuurder was. Waarom is deze methode hier in Nederland dus nog niet ingevoerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Simpelweg omdat het niet nodig is. In Duitsland is het zo dat de bekeuring alleen uitgeschreven kunnen worden op de bestuurder. Om dus bij automatische controles te kunnen bewijzen dat degene die de bekeuring ontvangt ook daadwerkelijk de overtreding begaan heeft, moet er een foto van het gezicht van de bestuurder gemaakt worden. Deze wordt dan ook meegezonden zodat de kentekenhouder daar de 'schuldige' aan kan wijzen. In Nederland kunnen verkeersovertredingen op kenteken uitgeschreven worden. Bij lichte verkeersovertredingen, de zogenaamde Mulder-boetes, is dit altijd zo. In het strafrecht zal de officier van justitie proberen om de bestuurder te achterhalen, maar als dat niet lukt is er ook daar een achtervang om een boete kentekenhouder te verhalen. In Nederland zijn de foto's trouwens wel beschikbaar, maar ze moeten met een omweg (de wet openbaarheid bestuur) opgevraagd worden. Het zou inderdaad wel netter zijn als de foto's standaard meegestuurd zouden worden.

Dan moet er van voren geflitst worden, en de apparatuur is daartoe nog niet toe in staat om dat te doen. Tevens is het flitsen van voren ook gevaarlijk.... Vooral 's nachts....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100