Waarom plaatst men in Nederland eigenlijk geen foto op een bekeuring?

Als we wel eens een bekeuring binnenkrijgen nadat mijn vriend in Duitsland bijvoorbeeld te hard gereden heeft, staat daar altijd keurig een foto van de bestuurder op. Het lijkt me dat dit een hoop geld, moeite en onnodige bezwaarprocedures a la "ik kan daar niet geweest zijn want toen en toen zat ik op een verjaardag in Lutjebroek" zal schelen. Staat er een foto op, dan is immers onomstotelijk bewezen dat jij de bestuurder was. Waarom is deze methode hier in Nederland dus nog niet ingevoerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Simpelweg omdat het niet nodig is.

In Duitsland is het zo dat de bekeuring alleen uitgeschreven kunnen worden op de bestuurder. Om dus bij automatische controles te kunnen bewijzen dat degene die de bekeuring ontvangt ook daadwerkelijk de overtreding begaan heeft, moet er een foto van het gezicht van de bestuurder gemaakt worden. Deze wordt dan ook meegezonden zodat de kentekenhouder daar de 'schuldige' aan kan wijzen.

In Nederland kunnen verkeersovertredingen op kenteken uitgeschreven worden. Bij lichte verkeersovertredingen, de zogenaamde Mulder-boetes, is dit altijd zo. In het strafrecht zal de officier van justitie proberen om de bestuurder te achterhalen, maar als dat niet lukt is er ook daar een achtervang om een boete kentekenhouder te verhalen.

In Nederland zijn de foto's trouwens wel beschikbaar, maar ze moeten met een omweg (de wet openbaarheid bestuur) opgevraagd worden. Het zou inderdaad wel netter zijn als de foto's standaard meegestuurd zouden worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Niet dat ik het niet geloof Nielx, want het klinkt logisch, maar heb je daar toevallig een bron van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je hier doen: https://www.mijnpolitie.nl/index.shtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerVoldemort U vraagt, wij draaien: Kentekenaansprakelijkheid bij overtredingen die in het strafrecht:
"Indien een bij of krachtens deze wet als overtreding strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, kunnen de op het feit gestelde straffen worden opgelegd aan de eigenaar of houder van dat motorrijtuig voor zover deze niet reeds naast de bestuurder voor dat feit aansprakelijk is." (artikel 181 lid 1 wegenverkeerswet) Kentekenaansprakelijkheid bij lichte verkeersovertredingen (Mulder):
"Indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 31, tweede lid, de administratieve sanctie opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Daarbij wordt hij gewezen op het bepaalde in artikel 8."
(artikel 5 wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften). Ik kan je niet direct verwijzen naar de Duitse wet, maar wel naar een secondaire bron:
http://www.flitsservice.nl/juridisch/html/jur-buitenland/jur-buitenland_main.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor het antwoord, en nog één opmerking: bij mijn weten werden foto's vroeger wel meegestuurd, maar is dat gestopt omdat er nogal eens problemen uit voortkwamen. Bijvoorbeeld van het type "man zegt thuis dat hij overwerkt op kantoor in Utrecht, maar dan komt de foto waarop te zien is dat hij op die tijd geflitst is in Amsterdam, met een vrouw naast zich"

Andere antwoorden (1)

Dan moet er van voren geflitst worden, en de apparatuur is daartoe nog niet toe in staat om dat te doen. Tevens is het flitsen van voren ook gevaarlijk.... Vooral 's nachts....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Van voren flitsen gebeurd wel. Is mij gebeurd in Amersfoort, en mijn moeder, ruim 10 jaar geleden in Ede.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
http://www.flitsservice.nl/phpBB/controles/van-voren-flitsen-mag-t36458.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatst zag ik op de A32 een flitser staan die ook een naar voren gerichte camera had. Gebeurt zeker wel.