wie is de ?úitvinder' van het woord karteldemocratie

veel gebruikt door Thierry Baudet, maar die heeft het woord overgenomen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De term komt in elk geval voor in het boek "Verzuiling, pacificatie en kentering in de Nederlandse politiek" van Arend Lijphart (uitgave uit 1968).Of hij de bedenker is weet ik niet, maarhet is dus al minimaal 50 jaar oud.
http://www.dbnl.org/tekst/lijp001verz01_01/lijp001verz01_01_0015.php
SimonV
6 jaar geleden
Je hebt gelijk: Engelse bronnen bevestigen dit.

Het beste antwoord

Het woord is afkomstig van Arend Lijphart (1975).

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens Lijphart verkeert Nederland eind jaren zestig in de overgang van een pacificatie- naar een karteldemocratie. De redenen daarvoor zijn vierledig. De verzuilde grenzen verliezen hun scherpte: zie de fusie van christelijke partijen in het CDA en het succes van de `neutrale' media. De trouw van de basis neemt af, ten gunste van een actiever politiek klimaat: zie de opmars van de zwevende kiezer. Ook de politieke elites houden zich steeds minder aan de klassieke regels: zie het kabinet-Den Uyl. De regering ten slotte kan niet meer bogen op vanzelfsprekend gezag: zie de acceptatie van burgerlijke ongehoorzaamheid.
SimonV