Ja, dat proces noemen ze "impeachment" oftewel afzetten.
Ik geloof dat Richard Nixon op die manier vanaf het toneel verdwenen is na Watergate schandaal. Het is voor Trump een kwestie van wachten totdat ie zo'n misstap/flater begaat, voorlopig is hij via Twitter hard op weg om afgezet te worden.

Toegevoegd na 51 seconden:
Nog een stukje uit de wiki:
Bij een president van de Verenigde Staten wordt het proces ook in de Senaat gehouden, met het verschil dat niet de vicepresident maar de opperrechter van het Amerikaans Hooggerechtshof de procedure leidt. De Senaat stemt dan na afloop van het proces; voor een veroordeling is een 2/3-meerderheid nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij Nixon was deze procedure wel in gang gezet, maar hij stapte vlak daarvoor zelf op. Voor Trump zij er nu overigens ook al plannen om de Impeachmentprocedure te starten http://www.newsweek.com/trump-impeachment-vote-shithole-green-780099
Een 'slecht functionerende' Amerikaanse president kan niet uit zijn ambt worden ontzet. Een president kan uit zijn ambt worden ontzet door het Amerikaanse parlement (Huis en Senaat) wegens ' Treason, Bribery, or other High Crimes and Misdemeanors.'

Er is nog nooit een Amerikaanse president afgezet via impeachment. Nixon zou waarschijnlijk afgezet zijn, maar hij koos er voor om zelf af te treden.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Een ‘slecht functionerende’ Amerikaanse president kan niet uit zijn ambt worden ontzet"
Ik betwijfel die bewering, het is net zoals in het bedrijfsleven dat CEO's ook aan de kant worden gezet bij verkeerde beslissingen die niet goed zijn voor het voortbestaan van het bedrijf. USA kun je ook als een firma beschouwen, Trump is een ongeleid projectiel die zich in kinderlijke taal uit laat naar alles en iedereen, dat is op zichzelf nog lang geen reden, maar allerlei klimaat akkoorden aan de laars lappen, oliewinnig opschroeven, kolencentrale's heropenen zal 'm niet in dank worden afgenomen.
tinus1969
6 jaar geleden
@Buurmannetje.
Een vergelijking met 'het bedrijfsleven'' is totaal onzinnig. De VS is GEEN bedrijf of firma. De VS is een democratische rechtstaat; de president is er democratisch gekozen. De wet bepaalt dus hoe de democratisch gekozen president afgezet kan worden, en kan niet wegens 'slecht functioneren', maar alleen om reden die in de wet staan: een veroordeling door Huis en Senaat wegens 'Treason, Bribery, or other High Crimes and Misdemeanors.'