Is 112 niet alleen voor nood?

Ik zat net op een pagina van rijswaterstaat te kijken, en daar zagbik toevallig dat je 112 moet (mag) bellen in geval van pech met de auto (en je al langs de kant van de weg staat dus niet midden op de weg). Maar ik dacht dat je 112 alleen in geval van uiterste nood mocht bellen. Of is dit niet zo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je een link naar die tekst plaatsen?
Ritsuka
6 jaar geleden
Als je langs de snelweg stilstaat, is het wel een gevaarlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/ongeval-en-schade Enkel in een tunnel lees ik hier: Pech in een tunnel kan gevaarlijk zijn. Breng uzelf in veiligheid door uit de auto te stappen. Zoek de hulppostkast en volg de instructies van Rijkswaterstaat. Lukt dit niet: bel 112.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/spitsstroken/veelgestelde-vragen.aspx#vraag8 Aller onderste vraag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je op een spitsstrook stil staat (maar niet in een haven) is dat een noodsituatie. https://media.nu.nl/m/m1mxq2xa886j_wd1280.jpg/spitsstrook-a12-wordt-normale-rijbaan.jpg
Denk je maar in dat je niet in die haven terecht komt, dan houdt je een hele strook op.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Zelfs op de vluchtstrook stil staan is gevaarlijk. Achterlijke bestuurders die de halve vluchtstrook mee nemen tijdens het rijden. Als RWS een melding van de ANWB krijgt dat je op de vluchtstrook staat, willen ze nog wel eens de rijbaan naast de vluchtstrook sluiten of de snelheid verlagen naar 70 op die baan. En als RWS je ziet staan op een vluchtstrook zonder berm laten ze je afslepen tot een veilig punt, ook al heb je zelf de ANWB al gebeld. Als je ooit een lekke band krijgt. Zet je auto dan in de berm. Lukt dit niet of is er geen berm. Rij dan door over de vluchtstrook met ongeveer 20km per uur en alarmlichten aan tot een punt dat je veilig kan stoppen. Advies wat ik van de politie heb gekregen. De vluchtstrook is GEEN veilig punt...nooit!

Antwoorden (1)

112 is voor alle situaties waarbij politie of hulpdiensten acuut moeten ingrijpen, en er in ieder geval sprake is van potentieel gevaar. Je melding zal worden opgenomen als de urgentie duidelijk is.
tinus1969