Is de nieuwe huurverhoging er al door ? via de regering?

kreeg vandaag schrijven van woningstichting.7,5 % verhoging van de huur.per 1 juli 2012
Met gegevens van de belasting erbij, terwijl dat niet mag omdat die wet toch nog niet vast staat bij Regering?
Per januari hebben we A.OW..dus veel minder inkomen..maar het wordt berekend over 2010.
Kan ik dat aanvechten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

vrijdag 20-04-2012,

Invoering van de maximaal 5 procent extra huurverhoging voor huishoudens met een inkomen boven 43.000 euro is definitief niet mogelijk op de voorziene datum van 1 juli 2012. Dat schrijft minister Spies donderdag in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer.

Behandeling
De Eerste Kamer begint pas in mei met de behandeling van het wetsvoorstel. Daardoor kunnen corporaties de wettelijke aanzeggingstermijn voor een huurverhoging per 1 juli 2012 niet halen, die is namelijk 2 maanden vantevoren (1 mei).

Woningcorporaties kunnen pas nadat de Eerste Kamer met de wet heeft ingestemd nieuwe inkomensverklaringen aanvragen bij de Belastingdienst. Zolang de wet nog niet van kracht is, mogen woningcorporaties al opgevraagde inkomensverklaringen niet gebruiken. Dat bepaalde de rechter vrijdag 13 april.

Twee opties
Woningcorporaties hebben hierdoor nog twee mogelijkheden voor de jaarlijkse huurverhoging, stelt minister Spies. De eerste keuze is om alle huurders per 1 juli 2012 een inflatievolgende huurverhoging te geven. Het alternatief is om per 1 juli 2012 geen enkele huurder huurverhoging op te leggen en de invoering van het wetsvoorstel af te wachten.

Corporaties zouden in dat geval later dit jaar de huren kunnen verhogen met het inflatiepercentage èn tegelijkertijd de extra huurverhoging toe kunnen passen bij huishoudens met een inkomen boven 43.000 euro . Maar dat blijft afhankelijk van of en wanneer de wet aangenomen wordt. Huurverhoging mag namelijk maar 1 keer per jaar worden opgelegd.

Problemen
Het is vooralsnog onduidelijk wat corporaties moeten doen die al huuraanzeggingsbrieven hebben verstuurd op basis van het wetsvoorstel. Aedes heeft deze vraag neergelegd bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Uit berichtgeving blijkt overigens dat een meerderheid van de woningcorporaties dit jaar geen gebruik maakt van de mogelijkheid tot extra huurverhoging. Corporaties besluiten daartoe vanwege de vele onduidelijkheden en problemen omtrent de invoering van het wetsvoorstel.

Nog steeds niet ingevoerd
Het Kabinet nam de maatregel op in het regeerakkoord om het scheefwonen aan te pakken. Aedes betreurt het dat de maatregel anderhalf jaar later nog steeds niet is ingevoerd. De woningcorporaties hebben de extra huurinkomsten nodig om te kunnen blijven investeren en vanwege de in 2014 op handen zijnde verhuurdersheffing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank Maria16.......heb de woningstichting al gemaild en de KBO...ouderenbond..
Dus dit is het...goede antwoord