Hoe wordt bepaald welk krijgsmachtsdeel naar een noodsituatie wordt gestuurd?

Het viel me op dat bij de orkaan Irma op Sint Maarten alleen mariniers op het eiland hielpen(of ik heb het niet goed gezien). Maar waarom hielp in dit geval de marine en niet bijvoordbeeld de landmacht? Hoe wordt dit bepaald?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Inekez1
6 jaar geleden
De mariniers waren er als eerste, maar er zijn ook landmachtmilitairen ingezet. https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/09/05/militairen-naar-sss-eilanden-vanwege-orkaan-irma

Het beste antwoord

Mariniers zijn standaard aanwezig in het Caribisch gebied. Een van hun taken is om te huloen bij rampen zoals orkaanpassages. Ze zijn dus goed voorbereid op een taak. Logisch dus dat juist zij worden ingezet.

Toegevoegd na 14 minuten:
In zijn algemeenheid: bij een inzet wordt er gekeken welke eenheid klaar voor de inzet is. Dit wil zeggen getraind zijn, goed uitgerust, voldoende manschappen etc. Tevens wordt natuurlijk meegenomen hoe snel de eenheid inzetbaar is. Op grond van oa deze info wordt een beslissing genomen.
AlphaLimaSierra