Brokkelen de rechten af voor de wereldburger en is onderstaande link daar weer eens een bewijs van?

http://www.ad.nl/economie/3302904/Miljoenenstraf_voor_illegaal_downloaden.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als die uitspraak gehandhaafd wordt, dan vind ik dat wel een verslechtering in elk geval. Die straf is buiten elke proporties.
Ik was van plan een keer naar de US op vakantie te gaan, maar met zo’n regime twijfel ik daar nu sterk aan. ‘T lijkt me daar niet zo veilig meer.
De entertainment-industrie heeft heel wat maffia-achtige figuren onder de gelederen en die hebben te veel macht kunnen uitoefenen op justitie.

Er zijn nieuwe mogelijkheden die je vroeger niet had (zoals downloaden van liedjes). Je kunt in feite nu dus méér dan vroeger. Daar horen ook nieuwe regels bij, maar de regel dat je $80.000 boete moet betalen per gedownload liedje is natuurlijk onzin. Als de geleden schade (waarvan ‘t nog maar de vraag is of die er uberhaupt is) ook maar 10% daarvan is, dan zou dat betekenen dat iedereen zijn volledige inkomen wordt geacht aan muziek uit te geven. Want gemiddeld worden er wel heel wat meer dan 24 liedjes per werknemer gedownload.

Downloaders besteden trouwens meer aan media dan niet-downloaders, dus de bewijzen over de schade moeten ze eerst nog maar eens op tafel leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik vind het gewoon stelen maar zo hoog is natuurlijk overdreven. 300 euro ofzo had ik meer begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, het blijft Amerika he. Maar dit is echt wel absurd.
Een paar honder Euro boete was meer dan genoeg geweest.

Maar of de "rechten van een wereldburger" afbrokkelen door dit geval? Downloaden van films en muziek is in Amerika verboden, dat wist die vrouw zonder twijfel echt wel, dus is het wel het recht van de industrie om haar aan te klagen. Ze had niet het recht de bestanden illegaal te downloaden, dus mijn antwoord op jouw vraag luidt: Nee, jouw aangehaalde verhaal is geen voorbeeld van het afbrokkelen van de rechten voor de wereldburger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dat komt nooit hier, wil je zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat downloaden van muziek/films verboden gaat worden, dat zie ik hier ook wel komen. Ik heb het alleen over die exorbitant hoge bedragen als 1.9 miljoen.
Ik vind downloaden geen recht, dus afbrokkelen ben ik het niet mee eens.

Ik download overigens zelf gewoon films en muziek en vind dat ook normaal.

We moeten onze oude opvattingen laten varen en nieuwe kiezen die passen bij deze tijd en technologie.

Als we dat met internet niet hadden gedaan zaten we nu allemaal nog met een 14.4 k modem te betalen per minuut.

Zelfde met bellen, waarom we nog betalen per minuut voor bellen terwijl bijna al het telefoon verkeer via internet verloopt? Gewoon onzin, oude modellen, oude normen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Alhoewel dit wel een absurd bericht is uiteraard. Dit gaat over media-aandacht en het maken van statement (lees: mensen bang maken). Maar de rechten van een burger brokkelen hiermee niet af. In ons politieke stelsel is het mogelijk om op partijen te stemmen die recht op privacy en piracy hebben opgenomen in het partijprogram. In Zweden de The Pirate Party goed voor 7.13% van de Zweedse stemmen en 1 zetel in Europa.
Of wat dacht je van de European Greens: http://torrentfreak.com/european-greens-want-to-legalize-file-sharing-090604/comment-page-2/#comment-566349
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geweten dat downloaden een recht is. Kortom : Nee, dit artikel heeft niets te maken met het afbrokkelen van rechten van een wereldburger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind "rechten ... wereldburger" zwaar overtrokken om dit soort situaties te omschrijven.

Wat het mijns inziens wel heel duidelijk onderstreept, zo niet neerzet is dat de rechten van auteursrechtenorganisaties steeds meer uitgebreid worden. Ze treden op veel plaatsen op als een soort privépolitie op en krijgen dan absurd hoge schadevergoedingen toegekend. Een boete is overigens een strafmaatregel en die moet daarmee niet verward worden.

Ook in Nederland zijn er overigens een aantal zaken geweest waarbij extreem hoge schadevergoedingen zijn toegekend. Ik vind de handelingen van de auteursrechtenorganisaties, soms in samenspraak met de rechter eerder diefstal dan het downloaden als zodanig.

In Nederland behoort het zo te zijn dat een schadevergoeding in verhouding staat tot de geleden schade, helaas is dat op auteursrechtgebied al niet meer zo, dit is wat mij betreft een zeer gevaarlijk hellend vlak in die zin worden onze rechten wel degelijk aangetast, namelijk onze rechten op bescherming tegen onredelijke vervolging en onze rechten op een eerlijk proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je link is bewijs dat een Amerikaans staatsburger door een Amerikaanse rechter is veroordeeld voor een miljoenenboete voor het illegaal downloaden van muziek, en dat ze tegen dat besluit van de rechter in hoger beroep kan gaan.

Ik zie geen enkel verband met 'de rechten van de wereldburger' (ken ik die wereldburger?), laat staan met het 'afbrokkelen' van die rechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was dit al hoger beroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit was een nieuw proces nadat de uitspraak van een vorig proces was vernietigd, dat is een andere procedure dan hoger beroep. Volgens het bericht gaat de vrouw nog in hoger beroep.
zo'n enorm bedrag is wel wat overdreven maar ik denk alijd maar zo: downloaden kan je gewoon doen het is niet voor niks gemaakt:P