Wat gebeurt er als Willem Alexander de Britse troon erft?

Het is mogelijk dat Willem alexander de Britse troon erft, we moeten wel een paar honderd mensen doodgaan, maar het is mogelijk.

Als dit gebeurt, worden al die landen dan bij het koninkrijk der Nederlanden gevoegd? Of hoe anders.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk zijn constitutionele monarchieën, wat wil zeggen dat de koning geen alleenheerser is. De macht ligt bij de koning (eigenlijk maar heel weinig), de ministers en bij het parlement. In genoemde situatie wordt Willem Alexander koning van twee koninkrijken, maar blijven de koninkrijken apart bestaan en de ministers en het parlement de koninkrijken daadwerkelijk besturen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Dit lijkt mij juist. Het is in het verleden overigens vaker gebeurd. Een dergelijke constructie wordt "personele unie" genoemd: twee rijken die in principe niets met elkaar te maken hebben, behalve dan dat de monarch van de ene toevallig dezelfde persoon is als de monarch van de andere.
kierkegaard47
6 jaar geleden
(ik bedoel dat het vaker tussen landen gebeurd is, niet speciaal tussen Nederland en Engeland. We hebben weliswaar een oranje als Engelse koning gehad, maar die was hier geen koning, maar stadhouder.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+je voor de personele unie