nederland en andere Europese landen kennen sterke fractiediscipline in volksvertegenwoordiging, zijn er ook landen waar die minder sterk is?

bijvoorbeeld USA of Zwitserland. ik weet het niet!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja hoor. Er zijn landen waar dit helemaal niet kan, vaak met een schiparlement zoals China), maar er zijn ook landen waar dit zelfs helemaal niet sterk is.

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld NEDERLAND. Hier kun je zomaar uit de fractie stappen en als het ware voor je zelf beginnen. Geert Wilders is daar een uitstekend voorbeeld van, die eerst voor de VVD in de 2e kamer zat.

In de USA bijvoorbeeld is zoiets Not Done. In Duitsland gebeurt het ook nagenoeg nooit (toevallig gisteren / vandaag), en in Oostenrijk gebeurt het doorlopend.

In alle democratische landen kies je een persoon, en niet een fractie. Hoewel die persoon wel lid kan worden van een fractie en op een lijst staat van een partij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Fractiediscipline gaat met name over het stemgedrag van de fractieleden -ze moeten stemmen volgens de afspraken binnen de fractie-, niet over het uit de fractie stappen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor dat is hetzelfde van toepassing. Mee stemmen is gewenst, maar nooit verplicht. Want iedere vertegenwoordiger is op persoonlijke titel gekokzen, niet op partij.
Antoni
6 jaar geleden
Dat hetzelfde geldt voor uit de fractie stappen is nieuw voor mij. Zo heb ik dit nooit begrepen, en ik betwijfel of de vraagsteller het zo bedoelt. Wat het stemmen betreft, dat heb ik in mijn reactie te cru gesteld. Ik had het woord "moeten" beter niet kunnen gebruiken. Van fractieleden wordt verwacht dat ze meestemmen, maar ze zijn daartoe nooit verplicht, dat klopt helemaal. In de praktijk kan het niet-meestemmen echter helaas negatieve gevolgen hebben voor je carrière als parlementslid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee hoor, zeker niet te cru. Ik weet uit ervaring dat fractievoorzitters soms deze gehoorzaamheid eisen. En inderdaad, tegen stemmen hou je in die gevallen maar 1 periode vol.