Hoe is het mogelijk dat bepaalde wetten die "schadelijk" zijn voor mensen, toch worden aangenomen, zonder referendum te houden?

Sommige mensen betalen zich blauw voor de zorg, of kunnen makkelijker ontslagen worden. Ik hoor iedereen er over klagen. En ik hoor niemand zeggen dat dit goed is.

Of de extra belasting op de reiskosten vergoeding. Als zo veel mensen er tegen zijn, en de overheid doet dit toch...
Ik baal hier ook echt van, moet ik BETALEN om naar mijn werk te gaan.

dat kan toch niet zo maar. Ze kunnen dan wel door/voor het volk gekozen zijn. Maar als het volk er uiteindelijk toch niet achter staat.

1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat is een democratie, je hebt nu kunnen stemmen en we zitten nog steeds in een crisis met te hoge uitgaven en te lage inkomsten en links- of rechtsom moet je besparen of meer inkomsten zien te krijgen als regering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja, en zo is het nu eenmaal idd Pelle!
Het zou fijn zijn als we allemaal precies kregen wat we wilden en er precies bezuinigd wordt op de dingen die ons toch niet boeien... Maar ja, life is life

Het beste antwoord

Tja dat is een democratie, je hebt nu kunnen stemmen en blijkbaar is er nog steeds geen meerderheid voor de SP.

W zitten nog steeds in een crisis met te hoge uitgaven en te lage inkomsten en links- of rechtsom moet je besparen of meer inkomsten zien te krijgen als regering.

Voor de zorg zijn natuurlijk wel wat vangnetten: zorgtoeslag, de ongeveer 300 euro per jaar voor chronisch zieken (waarbij niet altijd klopt wie dat bedrag krijgt) en de 50 euro die je kunt krijgen ter compensatie van het eigen risico.

Makkelijker ontslagen kunnen worden heeft ook een voordeel voor oudere werknemers: ze worden eerder aangenomen om het uit te proberen omdat werkgevers in dat geval minder lang vastzitten aan een werknemer. Het is ook wel vreemd dat sommige werknemers een vast contract hebben en er met de pet naar gooien terwijl de mensen zonder vast contract heel hard werken en er uit moeten.

Extra belasting op reiskosten: tja dat is er nog niet doorheen natuurlijk. Ik neem aan dat je daar op gelet hebt met stemmen? Verder hoef je NIET te betalen om naar je werk te gaan, niet iedereen krijgt reiskostenvergoeding. Je houdt wat minder over van die reiskostenvergoeding!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja tuurlijk heb ik daar op gelet bij het stemmen. Maar wat ik in reactie ook al zei tegen Jelle: De overheid vangt dan 2 keer geld voor de door mij gemaakte reiskosten, en dat vind ik niet normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt toch voor alles? Eerst moet ik inkomstenbelasting betalen over mijn verdiende geld, daarna, als ik het weer uit geef moet ik BTW betalen, als ik het niet uitgeef vermogensrendementheffing. Dat is weliswaar k*, maar wel gemeengoed in Nl.
Geef bijvoorbeeld het kwartje van Kok terug aan de pomp, en verhoog de belastingen met x procent: de ene helft van Nl is blij, de andere helft baalt als een stekker...
Het komt toch weer neer op Democratie
HeerVoldemort
11 jaar geleden
JanLast...daar heb je een punt :-O
daar had ik dus niet bij stil gestaan... Ik verdien geld, betaal loonheffing, tank van dat geld, betaal aan de belasting, en dan pikken ze ook belasting over de reiskosten vergoeding = 3X !!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat doen ze met dat geld Heer? Over de balk gooien????
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja...in Europa pompen ;-) Vind ik wel over de balk gooien. Nee eerlijk gezegd weet ik niet wat ze er mee doen. Ik hoor alleen maar van bezuinigen, meer betalen. Maar waar dat geld dan heen gaat dat zie ik niet. Misschien naar dingen die ik voor normaal aan neem. En waarvan ik niet weet dat dit belastinggeld is. (Politie is belasting geld dat weet ik, maar ja daar word bezuinigd dus...daar gaat het dan niet heen.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe en waarom belastingen? In Nederland draagt de overheid zorg voor allerlei zaken als rechtspraak, scholen, politie op straat en onderhoud van het wegennet, bijstand voor mensen die in financiële problemen komen, zorg voor ouderen, subsidies op woningen en kunst en cultuur. Het zijn allemaal taken die individuele burgers of bedrijven niet kunnen of willen uitvoeren, maar die wel uitgevoerd moeten worden om een goed verzorgingsniveau van de samenleving te realiseren. De uitvoering van deze overheidstaken kost geld. Iedereen in Nederland maakt gebruik van voorzieningen waar de overheid voor zorgt of aan meebetaalt, als wegen en dijken, gezondheidszorg, politie op straat en onderwijs. In Nederland heeft bijna iedereen met belastingen te maken. Zichtbaar of onzichtbaar, direct of indirect, maken belastingen deel uit van het dagelijkse leven. Over salaris, alcohol, benzine, dividend, schenking, een prijs in de loterij en nog veel meer, moet belasting worden betaald. Het ministerie van Financiën is verantwoordelijk voor het maken van wetgeving op belastinggebied en het uitvoeren van deze wetgeving. De feitelijke inning van belastinggeld is de taak van de Belastingdienst. Uiteraard zijn er ook vormen van belasting die worden geheven door andere overheden zoals de gemeenten; denk aan de onroerendezaakbelasting en de hondenbelasting. http://www.overheid.nl/zowerktdeoverheid/watdoetdeoverheid/belastingen
ronron1212
11 jaar geleden
Reiskosten als het er door komt is wel degelijk een wet namelijk een onderdeel van de belastingwetgeving Pelle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van die belastingcentjes betalen ze mij dan weer (als ambtenaar zijnde), ik betaal er weer inkomstenbelasting over en ik pomp de rest van dat geld dan weer vrolijk rond in de economie door er een nieuwe, superzuinige auto van te kopen (omdat ik geen reiskostenvergoeding krijg en ook niet kan verhuizen). Economie: rondpompen van geld.

Andere antwoorden (2)

Omdat al die dingen geld kosten. De overheid moet wel het geld hebben om bv de zorg te sponsoren. En waarom zou iemand moeten betalen dat j een uur rijden van je werk kan wonen? Je kan ook een baan zoeken fietsafstand, danwel verhuiyen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover dit geen retorische vraag is:

Het kan omdat het in de Nederlandse Grondwet zo geregeld is.

Art. 104.
"Belastingen van het Rijk worden geheven uit kracht van een wet. Andere heffingen van het Rijk worden bij de wet geregeld."

En over die wetten wordt het volgende geregeld:

Art. 81.
"De vaststelling van wetten geschiedt door de regering en de Staten-Generaal gezamenlijk."

Zoals je ziet: hier staat niet bij dat het volk er iedere keer bij betrokken hoeft te worden: dat is beperkt tot de verkiezingen van de Tweede Kamer en de Provinciale Staten.

Dat wil niet zeggen dat alles zomaar mag. In het Europese Verdrag voor de Rechten van het Mens wordt het eigendom van mensen wel beschermd. Maar ook daar zitten beperkingen aan:

Artikel 1.
"Iedere natuurlijke of rechtspersoon heeft recht op het ongestoord genot van zijn eigendom. Aan niemand zal zijn eigendom worden ontnomen behalve in het algemeen belang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en in de algemene beginselen van internationaal recht.
De voorgaande bepalingen tasten echter op geen enkele wijze het recht aan, dat een Staat heeft om die wetten toe te passen, die hij noodzakelijk oordeelt om het gebruik van eigendom te reguleren in overeenstemming met het algemeen belang of om de betaling van belastingen of andere heffingen of boeten te verzekeren."

Dus helaas, ook daar zit geen recht om iedere belastingmaatregel individueel te beoordelen.