Wie regeert er na de val van een demissionair kabinet?

De dagbladen speculeren op dit moment over de val van het huidige demissionaire kabinet, n.a.v. de eis van de PvdA m.b.t. de verhoging van de onderwijssalarissen. Is dat ooit eerder gebeurd en wie regeert er dan totdat er een nieuwe regering is?

6 jaar geleden
2.1K
Antoni
6 jaar geleden
Één geval is enigszins, maar dus niet helemaal vergelijkbaar. Het kabinet Kok II viel, in 2002, naar aanleiding van de publicatie van het NIOD-rapport over Srebrenica, 29 dagen voor al geplande regulier verkiezingen. Het gevallen kabinet werd daarna demissionair.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vaak gaan ze gewoon demissionair door. Of de PvdA bewindslieden moeten echt weg lopen dan nemen de zittende ( nog resterende ) ministers en staats secretarissen er nog een post bij . Maakt voor het land totaal niet uit alleen geen nieuwe ingrijpende regels of wetten mogen ( nou ja mogen ). Men zegt we doen dat niet . Ambtenaren runnen al jaren het land de politiek kan hooguit wat accenten verschuiven . Kijk naar landen als België waar jaren geen echte regering was en prima door de crises kwam . Eigenlijk gaat dit ook over dat de PvdA tijdens een demissionaire periode nog even populistisch stoer wil doen Ja het komt sympathiek over maar er zijn duizenden groepen die er meer geld bij zouden kunnen gebruiken van 60 + in de wao Of de geplukte bejaarden zonder of met weinig pensioen . De PvdA zoekt een leuk breek ijzer en ja de onderwijzers waren hun doelgroep maar die zijn vaak naar D66 overgestoken nu dus nog even populair doen voor de achterban een zwanenzang
ItisILeClerc
6 jaar geleden
De partij die niet wegloopt.

Antwoorden (3)

Één geval is enigszins, maar dus niet helemaal vergelijkbaar. Het kabinet-Kok II viel, in 2002, naar aanleiding van de publicatie van het NIOD-rapport over Srebrenica, 29 dagen voor al geplande reguliere verkiezingen. Het gevallen kabinet werd daarna demissionair.

Het gevallen kabinet zal doorregeren tot er een nieuwe regering is gevormd. Er zijn vrijwel geen andere mogelijkheden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een gevallen kabinet regeert sowieso door tot er een nieuwe regering is gevormd. Het enige wat nu anders zou zijn, is het feit dat het kabinet al demissionair is en nu dan in die toestand alsnog zou vallen. Het is dan dubbel-demissionair, zou je -met wat ironie- kunnen zeggen. Historisch gezien een unieke gebeurtenis, maar praktisch gezien verandert er weinig tot niets.
Antoni
6 jaar geleden
In dat geval vraagt de koning aan de demissionair premier of hij een kabinet kan formeren uit de brokstukken van het gevallen kabinet, in dit geval zou dat dan een kabinet van uitsluitend VVD ministers zijn.
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Ja, een rompkabinet! Daar had ik nog niet aan gedacht! Goede redenatie!
Antoni
6 jaar geleden
Overigens is het volgens mij niet 100% zeker of de koning dit zal doen. Rutte heeft het immers al druk genoeg en een nieuw kabinet zal toch binnen afzienbare tijd aantreden zo is de verwachting nu, op 29 augustus 2017.
Een demissionair kabinet kan niet vallen.

Van Tweedekamer.nl:

Kan een demissionair kabinet vallen?

Nee, want de premier heeft het ontslag van het kabinet al aangeboden aan de Koning. Wel kunnen een of meer demissionaire ministers uit eigen beweging opstappen.