Wat heeft de SP fout gedaan dat 70% van de kiezers in 2006 niet meer op hun stemmen?

althans volgens de peiling,die ook wel klopt vermoed ik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat 70% minder op de SP zal stemmen is nog maar zeer de vraag. De partij is een goed alternatief voor het nu reeds naar rechts draaiende PvdA.

Het beste antwoord

Jan Marijnissen, was een charismatisch man, die ook de taal van het volk sprak, en ook uit het volk kwam.
Als je hem hoorde praten, was je geboeid aan het luisteren, vanaf het begin tot aan het eind.
Helaas speelt hij niet meer de belangrijkste viool, en daardoor heeft de SP veel geloofwaardigheid verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat heeft alleen maar met het vertrek van Jan Marijnissen te maken.
13 jaar geleden
Hun icoon is weg en ze zijn een hoop beloftes niet na gekomen waardoor veel mensen het vertrouwen in de partij kwijt zijn geraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Beloftes? Een oppositiepartij kan in het algemeen niet veel beloven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ze kunnen juist veel beloven, maar als oppositie niets waarmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De partij heeft in de oppositie toch veel bereikt.
Niet zozeer het vertrek van Jan Marijnissen als het oncharismatische optreden van Agnes Kant die de SP heeft genekt. En die sneue gemeenteraad campagne. Ik zit niet zo op een radslagende Agnes te wachten.

Verder past het programma van uitgeven en nog eens uitgeven niet zo goed in de huidige economie. En ik heb geen zin om 60% van mijn inkomen aan de staat af te staan. Ik wil graag de vruchten van mijn arbeid zelf kunnen plukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanhang bestond dan ook voornamelijk uit 'ontvangers' en mensen die 60 % niet eens MISSEN, waaronder veel BNers en teveelverdieners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Jij snapt het wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Mh75 u kunt met uw salaris best iets meer bijdragen aan het behoud van een humaan Nederland, wat wilt u dat we terug gaan naar de jaren 30
Jan Marijnissen is weg. Plus dat ze wild om zich heen zijn gaan slaan, dan wordt je niet meer serieus genomen. Net als de PVV en de PVD worden ze de niet serieuze partijen genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De SP is vooral een partij van schreeuwers. lekker overal op tegen zijn, zelfs nog een tijd hun slogan geweest, past meer bij puberende kinderen. Daar kun je geen land mee leiden. Toen ook nog de relatief rustig overkomende Marijnissen werd afgelost door schreeuwkampioen Kant, was de sympathie snel voorbij.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wellicht grootheidswaanzin. Ze dachten dat ze er waren zonder iets concreets. Blazen kan iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter vragen wat ze goed hebben gedaan. Het vertrek van Marijnnesen heeft de partij veel stemmen gekost, maar ook het wanbeleid binnen die partij heeft ze geen goed gedaan. Met de vorige verkiezingen hadden ze zoveel zetels en hebben ze niks ondernomen om in de regering te komen. Ze hebben haast bewust voor de oppositie gekozen. Daar ben je als stemmer niet blij mee. Dan heb je het gevoel dat je bedonderd wordt en zodoende raak je alle vertrouwen kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen volgen de mode, SP is ff niet zo in de mode. dat ze een totaal onbekende lijsttrekker hebben helpt natuurlijk ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat ze ' fout' hebben gedaan, is dat ze vorige keer gewoon onterecht veel te veel kiezers hadden, omdat er nogal gezweefd werd op die vleugel. Dat hebben ze aan hun eigen programma opgehangen, maar was in feite niet de verdienste van de SP, maar met name de afstraffing van andere partijen.
Inmiddels is de SP natuurlijk ook nogal wat 'smoel' kwijtgeraakt, zonder Marijnissen en Kant, en komt de inhoud wat meer naar voren. Ja, dat kost kiezers natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de SP hun verkiezingsbelofte niet heeft kunnen waarmaken. De kiezer van 4 jaar geleden, heeft gestemd op de SP omdat Marijnissen had laten doorschemeren, no shit for an answer te willen hebben en hij regeringsklaar was. Niet om in de oppositie plaats te nemen. De kiezer wilde dat hij met die eclatante overwinning in de achterzak, staatssecretariaten en ministerposten zou gaan vervullen. Maar het was veel schreeuwen en weinig wol, zo bleek al heel gauw in de daaropvolgende formatiegesprekken. Daarna gaf hij de scepter over aan Agnes Kant en die blonk uit in het bestrijden van gedane zaken uit vorige kabinetten, terwijl ze haar aandachtsveld beter ( met 25 zetels ) had kunnen focussen op zaken die er werkelijk toe deden. Kant was altijd bezig met ouwe koeien uit de stinksloot te takelen en dat kost op den duur heel veel zetels. 70% zetelverlies is des LPF's ( en dat was een farce majeure ( vert. supermop ).

Als je met valse beloften/verwachtingspatronen de kiezer aan je bindt, die belonen dat met 25 zetels ( reuzengroei voor een kleine partij als SP van 9 zetels naar 25 ), en je besluit om voor de partij moverende redenen niet aan de coalitie deel te nemen, dan stel je je achterban ernstig teleur. De derde partij van Nederland, zal weer terugvallen naar een kleine oppositiepartij van 6-9 zetels.
Gemiste kans en afgerekend op het resultaat onder de dubbele streep van dit gevallen kabinet ( 2006-2010 ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord plus 1 foei foei wat was jij vroeg wakker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 Verhaal klopt niet, de SP heeft geen kans gekregen vooral CDA maar ook PvdA wilde niet met SP regeren.
Verkeerde lijsttrekker in die Agnes Kant. Man wat kan dat mens hard roepen...

Zich inlaten met extremisten als van Bommel in zijn strijd tegen de Joden en Israel.

En net zoals de PVV is de SP maar 1 man en dat is JM.

Een luchtbel dus.

En overal op tegen zijn zonder alternatieven helpt ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het nog wel mee zal gaan vallen en de SP nog goed uit de bus gaat komen. De partij heeft een heel goed programma, dat ook uitvoerbaar is (Ref: CPB).
Natuurlijk heeft de partij afscheid genomen van een zeer charismatische leider. Ik denk dat Emile Roemer een goede opvolger zal blijken te zijn. De afgelopen tijd heeft de partij best veel bereikt door een goede oppositie te voeren.
De ideeën van de SP hadden wel wat beter "verkocht" moeten worden.