Mocht een partij alleen regeren, kan zij de democratie afschaffen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Wel de voorbereiding ervoor treffen.

Omdat dan echter ook de Grondwet aangepast moet worden, moeten er in zo'n geval nieuwe verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden worden en dan moet die wet met een absolute meerderheid worden aangenomen. Daarna moet de wet nog door de Eerste Kamer worden aangenomen.

Maar de Tweede Kamer zal zichzelf natuurlijk nooit "afschaffen". Dus het antwoord is: nee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Absolute meerderheid moet zijn: 2/3 meerderheid.

Volgorde is: wet moet met gewone meerderheid zijn aangenomen, dan nieuwe verkiezingen en dan moet 2/3 van de nieuwe Kamer "voor" zijn.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleine aanvulling: na de verkiezingen moeten zowel de eerste als de tweede kamer de wijziging goedkeuren met 2/3 meerderheid. Maar +
erotisi
8 jaar geleden
'Maar de Tweede Kamer zal zichzelf natuurlijk nooit "afschaffen". Dus het antwoord is: nee.' Zeg nooit nooit: "De nazi's behaalden in maart 1933 44% van de stemmen en werden daarmee de grootste partij in de Rijksdag. Kort nadat de nieuwe Rijksdag bijeen kwam, werd een wetsontwerp ter stemming ingebracht, dat het de regering voor 4 jaar mogelijk moest maken om zonder parlement te regeren, het Ermächtigungsgesetz. De Rijksdag moest dus feitelijk over zijn eigen overbodigheid stemmen. De nog aanwezige leden van de sociaaldemocraten - de communisten waren afwezig of zaten al in de gevangenis - stemden tegen, maar de wet werd toch aangenomen. De dictatuur was daarmee een feit. In de daarop volgende tijd werden alle partijen en vakbonden buiten de NSDAP verboden werden en duizenden politieke tegenstanders bedreigd of opgepakt werden om in de eerste concentratiekampen te eindigen.
In 1934 stierf Hindenburg. Hitler noemde zichzelf nu "Führer und Reichskanzler", waarmee hij zich ook het presidentiële ambt toeeigende." https://nl.wikipedia.org/wiki/Machtigingswet_(1933)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een Grondwetswijziging schaft de Tweede Kamer zich niet af, zij wordt tijdelijk ontbonden.
Alleen al hierdoor gaat iedere vergelijking met de propagandamachine van 1934 mank. Artikel 137: Eerste en tweede lezing; splitsing van voorstellen; Kamerontbinding
De wet verklaart, dat een verandering in de Grondwet, zoals zij die voorstelt, in overweging zal worden genomen.
De Tweede Kamer kan, al dan niet op een daartoe door of vanwege de Koning ingediend voorstel, een voorstel voor zodanige wet splitsen.
Na de bekendmaking van de wet, bedoeld in het eerste lid wordt de Tweede Kamer ontbonden.
Nadat de nieuwe Tweede Kamer is samengekomen, overwegen beide kamers in tweede lezing het voorstel tot verandering, bedoeld in het eerste lid. Zij kunnen dit alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.
De Tweede Kamer kan, al dan niet op een daartoe door of vanwege de Koning ingediend voorstel, met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen een voorstel tot verandering splitsen. Met De wet wordt Artikel 194 bedoeld: Grondwetswijziging wordt per wet verklaard.
De democratie is een onderdeel van de grondwet. De vraag luidt dus als volgt: Als een partij alleen regeert, mag zij dan een grondwetswijziging maken?

Theoretisch gezien is dit mogelijk. Er zijn enkele regels aan gekoppeld. In plaats van meer dan de helft, moet er bij een grondwetswijziging een meerderheid van minimaal tweederde van de Tweede Kamer zijn. Dit moet ook het geval zijn in de Eerste Kamer als dit wetsvoorstel wordt gecontroleerd op fouten en/of onduidelijkheden.

Indien de Eerste Kamer het wetsvoorstel goedkeurt. volgt diezelfde procedure nogmaals. Tussen deze twee stemrondes in beide Kamers in, moeten er verkiezingen plaatsvinden. Zo houden burgers de mogelijkheid in te stemmen met de wijzigingen.

Ondanks dat het in de praktijk niet of nauwelijks mogelijk is, kan een partij alleen regeren door minimaal 76 zetels te behalen in de verkiezingen. Indien deze Regering een grondwetswijziging wilt toepassen moeten zij tweederde van het Parlement weten te overtuigen in plaats van de helft bij normale wetsvoorstellen.

Zie hoofdstuk 8 van de Grondwet van het koninkrijk der Nederlanden: Wijziging van de grondwet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De democratie is geen onderdeel van de Grondwet,zoals de Grondwet nu van kracht is,beschermt zij de democratie.
Een voorstel tot grondwetswijziging kan worden ingediend door de Regering (De Koning en de ministers), zonder de Koning is het de ministerraad. Een voorstel kan ook door één of meer leden van de Tweede Kamer worden ingediend.