Wat voor effect zou verplicht stemmen hebben op de uitkomst van de verkiezingen?

Zou men zich meer gaan interesseren in de politiek of zal men maar "wat" invullen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan zou een beetje chaos zijn bij het tellen van de stemmen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ze hadden hier al moeite mee :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder zijn het inhoudsloze antwoorden! Dus Babyfaced op naar plek 2!

Andere antwoorden (8)

Een groot deel van die kiezers zal denk ik een hele oppervlakkig gerichte stem uitbrengen. Gewoon iets positiefs dat ze toevallig op het nieuws hebben gehoord of iets dergelijks kan dan hun stem al bepalen. Ik denk dat het de campagne-drift van de partijen zal vergroten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat.... met onze grondwet ga trouwens niet verder komen dan opkomstplicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is gelijk aan de opkomstplicht, indien je opkomt en blanco stemt, heb je toch gestemd. Ook de grondwet gaat niet om inhoud, maar om de verpakking...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Menno: huh?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blanco stemmen is niet stemmen, met 10 miljoen blanco stemmen vorm je geen regering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rick: Zou men zich meer gaan interesseren in de politiek of zal men maar "wat" invullen? ik denk: wat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okay. --- Maar in België is eer een opkomst plicht; maar je kan er wel blanco stemmen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is ook een opkomstplicht geweest (ik twijfel ineens terwijl ik het typ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad de opkomstplicht is in 1970 afgeschaft.
Men dacht dat de mensen waarde zouden hechten aan hun stemrecht.
Als we nagaan dat er nog in het begin van de 20e eeuw is gestreden!!!! voor het algemeen kiesrecht (eerst mochten alleen rijke mensen stemmen) en voor het vrouwenkiesrecht. En nu doen we of we een bioscoopje zullen pikken of maar niet.
ik zou dan iets stemmen wat ze liever niet hebben.
om dat ik niet van die pligt hou
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaan alle protest stemmen naar de kleine partijen, waardoor hun meer macht krijgen, maar in principe niet in staat zijn om een land te regeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas zijn er studies die aantone dat men dan veeleer conservatief stemt zoals zijn ouders of gewoon apathisch om snel er van af te zijn. Anderzijds is er het argument dat vele mensen hun leven lang gestredn hebben juist omwille van het universele stemrecht, zowel voor vrouwen als voor mannen en dat geldt voor de meeste landen in deze wereld. Dus zijn we dat verschuldigd aan deze pioniers van de democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat laatste gaat niet op. Die strijd was voor vrijheid - en dat houdt ook de vrijheid in om een andere mening te hebben, en de vrijheid om niet te stemmen. Daar komt bij dat we niet schatplichtig zijn aan vorige generaties. De Spaanse inquisitie heeft hier ook een fikse strijd gevoerd - zijn wij nu moreel verplicht ons te richten naar hun idealen? Minnetje is overigens niet van mij.
Als er meer historisch besef onder de bevolking was, dan zou men de waarde van het stemrecht zien.
Ik zie de opkomstplicht (meer kan het niet zijn) als een reminder om toch eens na te denken over de manier waarop je wilt dat de maatschappij wordt ingericht.
Maar veel mensen laten zich het hoofd op hol jagen met geleuter over achterkamertjespolitiek e.d.
Er zijn voldoende politieke partijen, die een keuze mogelijk maken. En tegenwoordig kan je met internet (vroeger alleen met de krant) makkelijk uitzoeken wat bij je past.

Het effect zou nu zijn: dat de waan van de dag het meest wordt vertegenwoordigd.
Blanco stemmen worden ook meegeteld, want er is een bepaalde verdeelsleutel die dan altijd in het voordeel van de grootste partijen werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opkomstplicht zou wel eens een electoraat kunnen mobiliseren dat een grote affiniteit heeft met wat in navolging van Leggewie (1987) betiteld kan worden als rechtspopulisme.
Er is een reëel gevaar dat door selectieve opkomst belangen en gevoelens ondervertegenwoordigd worden in de politiek. Opkomstplicht is echter geen goed middel om dat gevaar af te wenden.
Een variabele mate van deelname aan de verkiezingen bevordert de levendigheid van de politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie is het wel verplicht. Daar heeft Vlaams Belang veel stemmen.