Is het waar dat wanneer een lage rechtbank een besluit neemt dat dat alleen geldig is voor de gedaagde en als het Hof dat neemt niet?

... (aanvulling)
Bijvoorbeeld: rechtbank besluit; mr. A hoeft geen studiegeld te betalen onder omstandigheid B.

Het hof bekrachtigt dat, geldt dat dan voor alle mr. A's onder omstandigheid B's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Basisregel: elke uitspraak van Rechtbank of Hof wordt gedaan met het oog op dat specifieke geval.

Een Hof heeft wat meer gezag dan een Rechtbank, maar een ander Hof kan er zomaar anders over denken. Rechtbanken die onder dat betreffende Hof vallen doen er echter verstandig aan de mening van 'hun' Hof te respecteren en na te volgen.

Zolang een Hof (of beter nog: de Hoge Raad) zich niet heeft uitgesproken over een bepaalde kwestie zie je soms volstrekt tegenstrijdige uitspraken van verschillende rechtbanken.

De Hoge Raad heeft o.a. als taak om de rechtseenheid te bewaken, en spreekt zich slechts uit over rechtsvragen (hoe moet je de wet uitleggen?).

Heeft de Hoge Raad zich eenmaal uitgesproken over een bepaalde kwestie, dan mag je verwachten dat lagere rechters dat navolgen. Voor een Hof geldt dat ook, maar dan voor het eigen werkgebied.

Dat geheel van uitspraken noemen we jurisprudentie, naast de wet zelf een van de belangrijkste rechtsbronnen.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet persé. Al zou in een volgende zaak met een nieuwe mr. A. , diens advocaat wel kunnen verwijzen naar de uitspraak van het hof in de zaak van de eerste mr. A.