Kun je na Id kaart kwijt 3e keer in 5 jaar gedurende een periode geen paspoort aanvragen?

Hoi,
Mijn portomonee is helaas vorige week gestolen en ik moet dus opnieuw een id aanvragen. De medewerker achter de balie zei dat ik dan de komende 2 jaar geen paspoort aan kan vragen. Hoe zit dit? Ik was de eerste 2 keer niet meerderjarig.

4.4K

Antwoorden (1)

Bij de aanvraag van een reisdocument controleert de gemeente onder andere of de aanvrager vaker een verklaring van vermissing heeft afgelegd. Wanneer de aanvrager 3 of meer vermissingen (van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten) heeft in 5 jaar, komt hij in aanmerking voor opname in het Register Paspoortsignaleringen (RPS) op grond van artikel 24b Paspoortwet. De aanvraag voor een nieuw paspoort wordt dan aangehouden. Wanneer iemand wordt opgenomen in het RPS, kan een overeenstemmingsprocedure worden opgestart waardoor eventueel een nieuw paspoort kan worden verstrekt. Geld dus ook voor je ID kaart.
ronron1212