Waarom is Haarlem de hoofdstad van Noord-Holland

Je zou toch verwachten dat Amsterdam deze functie ook zou vervullen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
37.1K

Het beste antwoord

Na de Franse overheersing ontstond in 1810 de provincie Noord-Holland. Een bestuurlijke strijd tussen Amsterdam en Haarlem om de hoofdstad van de provincie te worden, werd door Haarlem gewonnen.
Een politieke keuze dus uiteindelijk ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoe hoofdsteden 'gekozen' worden weet ik niet.
Het is waarschijnlijk historisch gewoon zo gegroeid. In andere provincies is ook niet de meest 'logische' stad de hoofdstad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haarlem heeft een rijke historie maar dé reden dat zij ooit tot provinciale hoofdstad is verkozen zal alles te maken hebben met een ongetwijfeld sterke lobby.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien omdat na de troonsbestijging van Willem 1 Haarlem regeringszetel was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens wiki: De gemeente telt 148.220 inwoners en is daarmee na Amsterdam de tweede stad van Noord-Holland.

Aangezien Amsterdam al een hoofdstad is, is denk ik gekozen voor de 2e stad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na het einde van de Franse tijd (1810) werd er één grote provincie Holland opgericht, die in 1839 vervolgens wegens onbestuurbaarheid in tweeën gedeeld werd. Na een bestuurlijke strijd werd besloten dat de Kennemer hoofdstad Haarlem en niet Amsterdam de hoofdstad van de nieuwe provincie zou worden