Vrijwel alle partijen zien bezuinigingen in de zorg als onvermijdelijk. De besparingen worden vooral gezocht in het scheiden van wonen en zorg, het afschaffen of een andere rol geven van het indicatieorgaan, zorgaanbieders slimmer of efficiënter laten werken en het verminderen van de bureaucratie. GroenLinks, SP, SGP, PVV en TON denken ook te kunnen bezuinigen op bestuur en management en willen een maximum stellen aan hun salariëring. De laatste drie willen dat de beloning voor ‘de handen aan het bed’ verbetert. D66 heeft het over ‘marktconforme beloning’.
Voor alle partijen staat ‘de cliënt centraal’, maar waar het belang van de cliënt het meest mee gediend is, daarover verschillen de meningen. CDA spreekt zich uit voor het verder doorvoeren van persoonsvolgende bekostiging. De SP wil af van de ‘afgemeten indicaties’ die geen recht doen aan de individuele situatie van iemand die zorg nodig heeft. De VVD ziet de cliënt vooral als verzekerde, wiens positie versterkt moet worden. Gevraagd naar persoonlijke ervaringen met ouderen- en thuiszorg roemen de meeste politici de passie en de flexibiliteit van de medewerkers...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Socialistische Partijen zoals de SP, groenlinks PVDA zijn sociaal ingesteld als het gaat om zorg en zullen dus minder snel bezuinigen op dit vlak. Rechtse partijen als de VVD zijn voorstander van zo min mogelijk overheidbemoeienis en voor zoveel mogelijk eigen verantwoording van de mensen, zij hebben daarom ook minder bezwaar om te bezuinigen en de WAJONG af te schaffen bijvoorbeeld. Ze vinden dat mensen zoveel mogelijk zelf moeten voorzien in hun elementaire basisbehoeften.
Kort samengevat kun je stellen dat linkse partijen veel minder snel zullen bezuinigen in de zorg als de rechtse partijen.