Zou een kiesdrempel voorkomen dat de PVV in de kamer komt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En mocht bij de volgende verkiezingen de Pvv groter worden en vvd kleiner dan heb je een partij over. Het kies drempel systeem kan zeer ondemocratisch uitpakken. En nieuwe ideeën en partijen en bepaalde groeperingen totaal uitsluiten . Een goede democratie laat iedereen aan het woord net als een goed muziek stuk alle instrumenten laat klinken even stilte voor de piccolo zonder dat de pauw dominant is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeg met een kiesdrempel van 25%. Dan zouden er nieuwe verkiezingen moeten worden gehouden. Beetje onpraktisch.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom zou je de PVV willen buitensluiten? Ze zijn op democratische wijze tweede geworden, of je dat nou leuk vindt of niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus42, wel weten wat een 'kiesdrempel' is.
De kiesdrempel is het minimum percentage van het aantal geldige uitgebrachte stemmen dat een partij nodig heeft om na de stemming zetels in de Tweede kamer te krijgen.
Als je de PVV wil uitsluiten, zul je de kiesdrempel minstens naar 25% moeten brengen. Als maar één partij dat haalt zoals bij de laatste verkiezing, is het begin van een dictatuur geboren.
Zoals @henkaren al stelt: de PVV is op democratische wijze met 21% tweede geworden, 79% heeft dus iets anders gestemd. Politici dienen te weten wat er onder de bevolking leeft en daarnaar te handelen, verbinden en niet uit sluiten.

Antwoorden (3)

Dan moet de kiesdrempel wel zo hoog zijn dat driekwart van de partijen verdwijnen.
Maar je vraag is in hoge mate ondemocratisch. Als de PVV 51% van de stemmen haalt, dan maakt de PVV gewoon de regering. Dat is hoe democratie werkt.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De PVV is de tweede partij. Niet 3-kwart, maar alle partijen, op de VVD na, zouden moeten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Zelfs bij 20,1% zou het al een één partijenstelsel geworden zijn - alleen VVD: 33% PVV (Partij voor de Vrijheid): 20%
CDA: 19%
Partij voor de Dieren: 5%
Forum voor Democratie: 2% Geen PVV, D66, CDA, maar ook geen Partij voor de dieren, en ook geen Thierry Baudet met
Mr Theo Upt Hiddema in de Kamer. Het wordt wel een saaie bedoening in die Kamer (maar dan ook alleen saai in de Tweede Kamer, Rutte met alle 150 zetels, valt er weinig meer te lachen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het feit dat ook kleine partijen een stem hebben vind ik persoonlijk één van de sterkste kanten van ons stelsel. Oké, soms is het wat onpraktisch, zoals nu met zoveel kleine partijen die meededen en ik zou er niet per se tegen zijn om de kiesdrempel íets hoger te maken, maar niet te veel.. ook kleine partijen vertegenwoordigen een deel van de bevolking en het is dan aan de Kamerleden om effectief gebruik te maken van hun positie. In ons stelsel werkt het zo dat als een kleine partij iets zinvols te melden heeft en met een motie of zelfs een wetsvoorstel komt, daar net zo goed naar geluisterd wordt als wanneer een grote partij daarmee gekomen was. Kunnen ze anderen overtuigen van de zin van hun motie en krijgen ze een Kamermeerderheid achter zich, dan wordt de motie aangenomen. Is een kleine partij niet effectief dus krijgen ze niets gedaan én weten ze niet de aandacht van de kiezer te trekken, dan verdwijnen ze vermoedelijk met een volgende verkiezing vanzelf uit de Kamer. Dat is al vaak genoeg gebleken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Partij voor de dieren is een mooi voorbeeld van hetgeen Lies12 aangeeft. Deze partij heeft met weinig zetels veel voor elkaar gekregen.
Een partij die een technocratische meerderheid vertegenwoordigt, is niet geïnteresseerd in ideologische maatregelen,theocratie staat altijd gelijk aan een zeker dictatoriaal elitarisme.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had inderdaad de Partij voor de Dieren in gedachten hierbij, maar ook de ChristenUnie en SGP doen het als kleine partijen heel goed wanneer je kijkt naar het aantal aangenomen moties. D'66 scoort daarin ook altijd goed trouwens, maar die telt niet meer mee als kleine partij momenteel. Daarbij zijn het natuurlijk altijd vaak oppositiepartijen die met moties komen, maar er is wel een duidelijk verschil tussen partijen die wél veel indienen (bijvoorbeeld PVV en in het verleden ook de SP - ik heb de laatste cijfers er niet bij gezocht) en partijen die ook daadwerkelijk veel aangenomen krijgen.
Aangezien de pvv niet de grootste partij is geworden zou dat op basis van de uitslag van de laatste 2e kamer verkiezingen inderdaad mogelijk zijn geweest.
Maar dan had de drempel hoger dan 13% moeten zijn, ook zou dat betekend hebben dat de VVD als enigste partij in de kamer zou zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De drempel had >20% moeten zijn.
Inderdaad was de VVD de enige partij geweest.
VVD: 33% en zou PVV met 20% al wegvallen.
Moeten wij niet willen, een één partijenstelsel.
Zelfs uit een driepartijenstelsel kan een dictatuur geboren worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoezo "moeten WIJ niet willen". Graag een wat minder belerende toon. Spreek voor jezelf ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@IronWS, ik sprak met IHave en daar is niets belerend aan, integendeel, uw reactie is belerend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben het er geheel me eens dat 'wij' als Nederlanders geen éénpartijenstelsel zouden moeten willen. En de nadelen van zo'n stelsel zijn voldoende bekend om in dit geval van "wij" te mogen spreken. Ik vermoed dat de overgrote meerderheid van de kiezers zelfs de partij van zijn of haar keuze niet als enige partij zou willen zien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou ook niet graag een éénpartijenstelsel willen voor Nederland, maar ook niet z'n districtenstelsel als b.v. in Engeland, waardoor grote groepen zich niet goed vertegenwoordigd voelen door hun afvaardiging. @JoanDArc,
Volgens mij haal je met die 20% het zetelaantal en (dat zijn er 20) en de procentuele aandeel van de stemmen op een partij door elkaar.
Ja, dat kan. In de huidige situatie is er dan slechts 1 partij die de regering zal gaan vormen. De VVD. Het is wellicht een interessante gedachte. Het voorkomt ook een gekonkel zoals nu plaats vindt om met 5 verschillende partijen een regering te vormen.
Met zoveel compromissen dat het geheel niets meer voorstelt. Chapeau!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- Eén partij die de dienst uit maakt werkt juist gekonkel in de hand. Er is geen controle meer gewenst.
Het vormen van compromissen is geen gekonkel, maar het voorkomen of beëindigen van conflicten.
Zouden mensen ook onderling meer moeten doen.
Bereid zijn tot het sluiten van compromissen.