wanneer word je in Nederland als werkloos beschouwd?

de werkloosheid daalt weer maar iemand die een klein baantje vindt waar ie eigenlijk niet van rondkomen en die dus meer/ander werk zoekt, is die in de statistieken wel of niet werkloos?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De officiele registratie vindt plaats via het UWVwerkbedrijf oftewel de inschrijving op werk.nl.

De registratie is verplicht voor mensen die wegens werkloosheid een uitkering hebben of aanvragen, op basis van onder andere Werkloosheidswet (WW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), Inkomensvoorziening voor oudere werklozen (IOW) en Participatiewet.

Als je dus een bijbaantje hebt gevonden maar nog steeds staat ingeschreven op werk.nl dan zal je nog steeds worden opgeteld bij de werklozen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/UWV_WERKbedrijf
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je wordt als werkloos geregistreerd en dus meegeteld van het moment dat je een (aanvullende) uitkering krijgt.

Ook al werk je nu en je komt niet rond en je zoekt dus anders of aanvullend werk/inkomen. Pas als je dit kenbaar maakt, dus zelf aan de bel trekt wordt het geteld.

Als je dus echt niet rond kunt komen, staat het je vrij om een aanvullende uitkering aan te vragen. Weet waar je aan begint, want iets meer geld is fijn, de overheid die met jou meekijkt 'meedenkt' en zeker meebeslist is niet altijd prettig.

Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
"niet rond kunt komen", "aanvullende uitkering"
Wat heeft dat met werkloosheid te maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lees de toevoeging maar @Reddie, daar slaat het op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JVerschuur en @Reddie Vraag: wanneer word je in Nederland als werkloos beschouwd?
"de werkloosheid daalt weer maar iemand die een klein baantje vindt waar ie eigenlijk niet van rondkomen en die dus meer/ander werk zoekt, is die in de statistieken wel of niet werkloos?"
Eerst heb je de vraagstelling en vervolgens de extra uitleg , als je daarna nog iets wilt vertellen kun je iets toevoegen. Ik vergiste me en bedoelde de 'extra uitleg', onder de vraag dus.
Je wordt als werkloos beschouwd als je een baan van minder dan 12 uur hebt. Als je bijvoorbeeld 16 uur werkt, ben je officieel niet werkloos, ook al kun je hier niet van rondkomen. Op deze wijze worden de cijfers van het percentage werklozen gemanipuleerd door de politiek.