Janmaat had meer opleiding dan Wilders. Hij was leraar geschiedenis (zo uit het hoofd). Hij was bang dat de Nederlandse identiteit zou vervagen door alle plotselinge import en riep voortdurend: Eigen volk eerst.
Wilders is naar mijn idee niet met bijzondere eruditie begiftigd. Hij waarschuwt voortdurend tegen de Islam, een verwerpelijke godsdienst volgens hem. Hij is nu als een jongetje dat alleen maar gelijk wil hebben, en dramt maar door en dramt maar door. Hij heeft de tijd mee. Want als er moeilijkheden zijn wordt er altijd naar zondebokken gezocht.
Ik heb al eerder in GV gesteld dat de aanwezigheid van een te grote hoeveelheid belijders van de Islam in ons land te wijten is aan de fabrikanten. Zij vonden Grieken, Spanjaarden en Italianen op een bepaald moment te duur en gingen ze ronselen in Turkije en Marokko. Toen de mensen versleten waren, werden ze op de Nederlandse maatschappij afgewenteld door ze in de WW of de WAO te sturen.
De Islam is een godsdienst voor woestijnvolkeren en het zal lang duren voor er een assimilatie optreedt. Maar om er nu zo fanatiek tegen te keer te gaan.
Wilders is een domme drammer en Janmaat zag het helemaal verkeerd, en vond helaas medestanders.
Beide mannen kwamen in een isolement, hetgeen nooit goed is voor meningsvorming die in een heel land de leidende zou willen zijn,
Wie hier nu woont, heeft het recht hier te wonen, en daar moeten we het maar mee doen.
Dat geldt voor Hugenoten, Joden, Duitsers, Italianen, Molukkers, Surinamers,enz, enz, er wonen zo ontzettend veel mensen van buiten onze landsgrenzen hier. Er zullen niet zoveel mensen zijn met een stamboom die zonder buitenlandse invloeden is. (nou ja, ik dan wel, maar dat is toeval)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Janmaat was geen populist, maar meer een soort verknipte kamergeleerde. Zijn ideeën sloegen gelukkig in het geheel niet aan. Hij haalde - meen ik - nooit meer dan 1 kamerzetel.
Hij is wél meerdere keren veroordeeld wegens discriminatie, Wilders (nog) niet.
Wilders is wel een populist, dat is een groot verschil.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Populisme komt van het latijnse woord 'populus', wat "volk" betekent. Het "volk" wilde niets weten van Janmaat.
AWM
14 jaar geleden
Natuurlijk had hij wel aanhang, maar als het taboe was om daarvoor uit te komen, dan was zijn populariteit niet meetbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman
Voordat Janmaat de politiek in ging was hij praktiserend geschiedenisleraar.
Volgens mij groot, Janmaat had duidelijk nog een Duitse inslag zoals hij de zaak bracht, Wilder niet. Daarnaast is Wilders ook import.
Daarnaast is Janmaat jaren verguist geweest voor uitspraken die je nu ook als links kan bestempelen gezien de uitspraken van gevestigde partijen vandaag de dag. Wilders heeft zijn tijd meer mee.

Zoals balkenende pas zei terugkijkend (bij een ander probleem overigens): Wellicht was Janmaat een visionair en Wilders een vruchtenplukker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toch een persoonlijke noot.
Ik ben Janmaat tegengekomen bij het overlijden van een goede vriend zijn vader. En een ding is zeker het is geen plezierig persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vader van wilders is een Indonesier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, Indonesisch. Niet dat het erg is maar ook van over zee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is het grootste moslim land
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen de mensen die zijn gekomen hier zijn in de basis mensen die voor Nederland hebben gevochten, en als ze niet waren gevlucht waarschijnlijk afgemaakt. Dit is ook daarom dat zij nog steeds een eigen regering hebben die door Nederland serieus genomen wordt. Hun was beloofd dat wij er voor zouden zorgen dat zij terug konden. Denk eens aan de kampen die wij hadden in Twente voor deze mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie staan daar op die foto? Janmaat? Wilders?
AWM
14 jaar geleden
@Sherpa: Dat is Wilders in een Kibbelboets!
Janmaat had het over alle buitenlanders en wilder heeft het over een geloofsgroep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geert heeft het idd niet zo op een bepaalde "geloofsgroep",maar is dat niet wederzijds?In hoeveel islamitische landen worden christenen en andere groepen niet nog veel erger onderdrukt,vermoord of gemarteld?
De rest van de Kamer liep weg als het de beurt van Janmaat was om zijn zegje te doen. Allochtonen konden absoluut niets verkeerds doen was toentertijd het credo, wie daaraan twijfelde was een rassist. Janmaat was in dit opzicht niet nieuw, ruwweg kun je het volgende rijtje afgaan van mensen die in hun tijd zo ongeveer hetzelfde gedachtengoed verkondigde. Mussert, Glimmerveen, Janmaat, Bolkestein, Fortuyn, Verdonk, Wilders