Mag de officier van justitie een vuurwapen hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de rol van officier van justitie: Neen.

Antwoorden (3)

Als hij daarvoor een vergunning heeft mag hij net als iedereen een vuurwapen bezitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor wat betreft het dragen van wapens is een officier van justitie een burger als ieder ander.
Hij kan dus desgewenst lid worden van een schietclub en als hij aan de voorwaarden voldoet een wapenvergunning verkrijgen.
[ En dat wapen mag hij vervolgens tijdens een zitting niet dragen :-) ]
Een officier van justitie is geen opsporingsambtenaar in de zin van artikel 3a van de Wet Wapens en Munitie en mag daarom geen wapen dragen. Hij of zij mag dat wel met een wapenvergunning (erkenning), verstrekt door de korpschef.

Wet Wapens en Munitie
Artikel 3a

1. De artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, 27, eerste lid, 32a, eerste lid, en 32b, eerste lid, zijn niet van toepassing op de krijgsmacht. Zij zijn evenmin van toepassing op personen die daarvan deel uitmaken of daarvoor werkzaam zijn, voor zover Onze Minister van Defensie dit bij regeling heeft bepaald.
2. De artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, 27, eerste lid, 32a, eerste lid, en 32b, eerste lid, zijn niet van toepassing op de politie. Zij zijn evenmin van toepassing op personen die daarvan deel uitmaken of daarvoor werkzaam zijn, voor zover Onze Minister dit bij regeling heeft bepaald.
3. De artikelen 13, eerste lid, 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, 27, eerste lid, 32a, eerste lid, en 32b, eerste lid, zijn niet van toepassing op de overige openbare dienst en op personen die daarvan deel uitmaken of daarvoor werkzaam zijn, daaronder begrepen opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten en buitengewone opsporingsambtenaren, voor zover Onze Minister dit bij regeling heeft bepaald.
4. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder krijgsmacht, politie en overige openbare dienst mede verstaan niet-Nederlandse krijgsmacht, politie of openbare dienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens Wwm kan de korpschef een vuurwapen verlenen aan een ovj. Daarnaast krijgt een ovj van de fiod tijdens een inval ook een vuurwapen mee voor zelfbescherming.

Het dragen van een vuurwapen zegt niets over opsporingsambtenaar. Een ovj zal zich ten tijde van een dergelijke inval puur baseren op het justitieel onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Waar staat dat in de wwm. kan alleen de hulp officier van justitie vinden maar dat is een officier binnen de politie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Daarnaast krijgt een ovj van de fiod tijdens een inval ook een vuurwapen mee voor zelfbescherming." Zomaar, zonder training of schietproef te hebben afgelegd? Absoluut niet!