Hoeveel % wordt aan belastingen ingehouden op A.O.W. en Pensioen bij het bereiken van de 65 jarige leeftijd ? ? ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Er wordt dan geen premie AOW meer ingehouden deze is ongeveer 13%, dus dan wordt de 1e schijf van de belasting ongeveer 29%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat circa 29% circa 19 % moet zijn.
De loonheffing wordt per schijf ingehouden, d.w.z. dat er naar draagkracht wordt ingehouden, dus dat kan per persoon verschillen.Verder is het zo,dat als van verschillende instanties pensioen en AOW ontvangt, je voor het hoogste bedrag heffingskorting kunt krijgen,dus daar hoef je dan geen loonheffing over te betalen. Voor de exacte percentages kun je het best contact opnemen met de belastingtelefoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De AHK (algemene heffingskorting) krijg je op eigen verzoek, dus kan dubbel of helemaal niet worden toegepast.
Als het dubbel wordt toegepast is het in principe daarom bijbetalen geblazen.
De SVB houdt op eigen initiatief de AHK in.
De vuistregel is om het zelf te regelen zodanig dat het wordt toegepast op het hoogste pensioen.
Bel daarvoor je SVBkantoor of doe verzoek d.m.v. de SVB site.
Vaak is de loonheffing geen eindheffing.
Bekijk altijd of aangifte doen zinvol is, vooral als de fiscus een brief stuurt dat je geen aangifte hoeft te doen.
Tot € 18128 15.5% daarboven tot € 32.738 20.4%
Kijk voor meer op de link
ronron1212
13 jaar geleden
Als men niet meer werkzaam is (pensioen, uitkering) wordt voor de loonheffing (inkomstenbelasting en PVV, excl. AOWpremie) de groene tabel gehanteerd, dus geen rekening houdend met een arbeidssituatie.
Iedere bron van inkomen worden per uitbetalingsinstantie belast alsof het het enige inkomen is.
Dat geldt ook voor de premie zorgverzekering.
Bij meerdere bronnen van inkomen en als de mensen van Jan Kees de Jager het overzicht hebben (dus begin van het volgend jaar) wordt men verzocht een aangifte in te dienen, dus als er in totaal te weinig loonheffing is ingehouden t.o.v. de inkomstenbelasting en PVV.
Als er te veel ingehouden is (bijv. obv aftrekposten) dan moet men op eigen initiatief aangifte doen.
Samengevat: de inhouding loonheffing op AOW en pensioen is vaak geen eindheffing .
Je kunt vanaf het begin van het kalenderjaar een voorlopige aanslag vragen, desgewenst in termijnen te betalen, als men niet achteraf belasting wil bijbetalen en geen heffingsrente verschuldigd wil zijn.
Als er door overschrijding van het maximum premieinkomen te veel zorgverzekeringspremie is ingehouden dan krijgt men dat wel automatisch (zonder aangifte) terug!