Wat wordt bedoeld met strafbaar als het over verlopen IDbewijs gaat?

Μijn identiteitskaart verloopt 3 september. Maar ik heb een afspraak online gemaakt (7/9/2023) met de gemeentehuis om het te gaan verniewen, omdat geen afsrpaak vroeger beschikbaar is en ik zag op het papiertje, (dat ik ontvangen had) dat als de identiteitskaart niet geldig is, is het immers strafbaar. Weet iemand wat immers strafbaar bedoelt?
Alvast bedankt.

9 maanden geleden
1.1K
tinus1969
9 maanden geleden
Wat staat er precies? (De hele zin van hoofdletter tot punt)
Maria21
9 maanden geleden
Dag tinus1969,
“Het niet op zak hebben van een geldige kaart is immers strafbaar.”
Inekez1
9 maanden geleden
Ik zou me niet druk maken om die paar dagen. Ik heb jarenlang geen geldige ID-kaart of paspoort gehad en nu ik een geldige ID-kaart heb, heb ik die zelden bij me. Nog nooit een probleem mee gehad. Zorg dat je in die week dat je geen geldige ID-kaart hebt in elk geval geen dingen doet waar je de kaart voor nodig hebt (alcohol of andere leeftijdsgebonden dingen kopen) en niet de aandacht van de politie trekt door fietsen zonder licht of andere verkeersovertredingen. Dat laatste is sowieso niet aan te raden natuurlijk, ook niet met geldige ID-kaart.

Antwoorden (1)

Overheid:
U bent strafbaar als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien. U loopt dan het risico op een boete. Dit staat in de Wet op de uitgebreide identificatieplicht.
.
Als je 16 jaar of ouder bent is de boete € 90. Ben je onder de 16 jaar dan is de boete € 45 (Het kan zijn dat deze bedragen inmiddels wat omhoog zijn gegaan).
.
Goede tip van Inekez1: zorg dat je in die week dat je geen geldige ID-kaart hebt in elk geval geen dingen doet waar je de kaart voor nodig hebt (alcohol of andere leeftijdsgebonden dingen kopen) en niet de aandacht van de politie trekt door fietsen zonder licht of andere verkeersovertredingen. Dat laatste is sowieso niet aan te raden natuurlijk, ook niet met geldige ID-kaart.
SimonV
9 maanden geleden