Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn zoveel dijkgraven meester in de rechten?

Al eerder maakte ik u attent op het lage democratische gehalte van Nederland en wees u op de zichzelf benoemende en noemende elite.
Recent moest ik een aantal waterschappen onderzoeken. Tegenwoordig kan dat makkelijk via Overheid.nl Ik kwam er achter dat bijna de helft van de door mij onderzochte waterschappen een meester in de rechten als dijkgraaf (hoofd) heeft.
Hoe komt dit en wat zit er achter? Wat heeft recht met water?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
655

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heel veel, denk alleen al aan aansprakelijkheid als er geen goed water uit komt. maar ook met betrekking tot het personeel, besteding van gemeentengelden en zo zijn er vast nog wel veel meer juridische dingen die te maken hebben met waterschappen..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Komt voornamelijk door het soort ambitie die rechten studenten delen. Ze zijn meer in politiek en bestuur geinteresseerd dan bijvoorbeeld techniek studenten.

Economische en rechten studies leveren vaak mensen in bestuurlijke functies op. Dat wil niet zeggen dan iemand die voor arts heeft gestudeerd per definitie ongeschikt is maar zo iemand heeft wel minder verstand van alle regeltjes waar je in een dergelijke functie mee te maken krijgt. Daarbij wil je toch zoveel mogelijk doen waar je voor bent opgeleid.
Iemand die geneeskunde heeft gestudeerd wil daarna doorgaans graag arts worden. Wie een technische studie heeft gedaan wil vaak ook in de techniek verder enz...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Sir.Alien;

Dat heeft niets te maken met het democratisch gehalte van ons land, enkel met het feit dat rechtenstudenten in het algemeen beter op de hoogte zijn van de werking van diverse bestuursorganen in ons land en hoe ze zich daarvoor kandidaat kunnen stellen. In principe is die kandidatuur voor iedereen open.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding