Welke machten hoort bij tk ek of kabinet?

Toegevoegd na 43 seconden:
Ek is eerste kamer tk is tweede kamer en controlerende macht telt niet mee

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
erotisi
7 jaar geleden
ek/tk wetgevende De Nederlandse Grondwet kent het begrip 'kabinet' niet, maar wel de begrippen regering en ministerraad. Het Nederlandse kabinet bestaat uit alle ministers van de zittende regering, met hun staatssecretarissen. De regering in Nederland is voornamelijk belast met het bestuur ofwel de uitvoerende macht. De regering wordt gevormd door de Koning en de ministers De Nederlandse regering heeft zowel een uitvoerende als een wetgevende taak.
Reddie
7 jaar geleden
De regering is de wetgevende macht. Niet de uitvoerende.
Antoni
7 jaar geleden
@Reddie, je hebt ongelijk. Een regering is een orgaan van de staatkundige organisatie, belast met de uitvoerende macht voor een bepaald grondgebied. Met andere woorden: de regering heeft de bevoegdheid om de wetgeving tot uitvoering te brengen binnen de grenzen van het grondgebied waarover ze die bevoegdheid heeft. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Regering. Nederland vormt hier geen uitzondering op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En de eerste en tweede kamer dan wetgevende?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus
Regereing: uitvoerende medewetgevende
Eerste kamer medewetgevehde
Tweede kamer medewetgevehde
?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!!

Antwoorden (1)

Er zijn in een staatsbestel formeel drie verschillende machten:
- de wetgevende macht
- de uitvoerende macht
- de rechterlijke macht

De Eerste Kamer, de Tweede Kamer en de regering vormen in Nederland samen de wetgevende macht.

De koning en zijn ministers met hun ambtenaren vormen de uitvoerende macht.

De Nederlandse regering bestaat uit de koning en de ministers. De ministers vormen tezamen de ministerraad, die wordt voorgezeten door de minister-president. Samen met de ministers vormen de staatssecretarissen het Nederlands kabinet.

Er is in Nederland geen strikte scheiding tussen de wetgevende en de uitvoerende macht.

De rechterlijke macht is wel onafhankelijk.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar hebben de regering dan uitvoerige en wetgevende?
Antoni
7 jaar geleden
Ja, de regering vormt zowel de wetgevende macht (samen met het parlement) als de uitvoerende macht. Ik heb in mijn antwoord daarom ook vermeld dat er in Nederland geen strikte scheiding is tussen de wetgevende en de uitvoerende macht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is de rechterlijke macht echt onafhankelijk . ? De hoge raad aanstellingen worden toch vaak een politieke beslissing genoemd ?
Antoni
7 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe de benoeming van leden van Hoge Raad verloopt, maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoge_Raad_der_Nederlanden vond ik daarover deze tekst: "De raadsheren bij de Hoge Raad worden net als de andere leden van de rechterlijke macht benoemd bij koninklijk besluit (artikel 117, eerste lid, van de Grondwet). In afwijking van de gebruikelijke procedure wordt deze benoeming voorafgegaan door een voordracht van drie personen door de Tweede Kamer der Staten-Generaal, waaruit de regering een keuze moet maken (artikel 118, eerste lid, van de Grondwet). Hiertoe stelt de Hoge Raad eerst in overleg met de procureur-generaal een aanbevelingslijst samen van zes personen (artikel 5c, zesde lid, van de Wet rechtspositie rechterlijke ambtenaren). De regering benoemt in de praktijk meestal de eerstvoorgedragene kandidaat. De benoeming van de raadsheren bij de Hoge Raad vindt daarom in feite plaats door middel van coöptatie: de reeds benoemde leden van de Hoge Raad bepalen wie voor de benoeming in aanmerking komt." Let vooral op de laatste zin. Daarin staat vermeld dat de reeds benoemde leden van de Hoge Raad bepalen wie er voor benoeming in aanmerking komt. Kortom: hoe je aan je bewering komt, is onduidelijk.