Discriminatie is verboden in Nederland,waarom mag Wilders dan wel Marokkanen en Moslims discrimineren?

Snap ik niet.
Zoals dat minder,minder Marokkanen
Als je Marokkanen had vervangen door bijv Joden of Homo's had het vast niet gemogen.
Sowieso erg al die haat tegen 1 groep mensen,snap ik ook niks van.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Is hij vrijgesproken dan? Ik dacht dat die zaak nog liep. Daarbij heeft hijzelf niet gezegd dat er minder moesten komen, hij heeft het gevraagd (op voorhand wetend wat het antwoord zou zijn) en toen geantwoord "dan gaan we dat regelen" Je kan hem hooguit pakken op haat zaaien, niet voor discriminatie.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wel typisch om na het lezen van jouw vraag dit artikel tegen te komen: http://www.nu.nl/politiek/4175135/bussemaker-hoopt-aangifte-rector-islamitische-universiteit.html En dat terwijl ik de uitspraak over het zwaard helemaal niet ernstig vindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Larena haat of uitsluiting of discriminatie naar een bevolking's groep op basis van geslacht , ras of godsdienst of huidskleur is achterlijk . Maar een bevolking's groep die zelf homo's en joden beschimpt en aanvalt en verwerpt en opvalt op een negatieve manier doet wel erg overgevoelig als ze daarop aangesproken worden . Het is niet eerlijk dat het ( hoop ik ) een kleine groep is bij de Marokkanen die zich zo opvallend misdraagt en dat iedereen over een kam wordt geschoren . Bij de PvdA worden ze door partij prominenten ... Marokkanen genoemd . En die komen daar zo mee weg . En de groep wilders wil er blijkbaar minder van . Ik vind het een contraproductieve witte pieten discussie . Het een roept het ander op en het roept akelige reacties op het verbind niet maar polariseert . Maar oke een goede discussie moet kunnen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niemand mag discrimineren, ook Wilders niet. Het is aan de rechter om te oordelen dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan discriminatie van Marokkanen met zijn 'minder-minder' actie. Daarover is nog geen uitspraak gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips
"Niemand mag discrimineren, ook Wilders niet."
Waar baseer je dat op? Alleen de overheid mag niet discrimineren, en werkgevers mogen bijvoorbeeld niet discimineren bij het aannemen van personeel, maar een discriminatieverbod dat neerkomt op het niet mogen doen van discriminerende uitspraken bestaat niet. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort
Gelukkig zijn ook niet alle kappers dom.
Castle
8 jaar geleden
Hij kan zich beroepen dat hij niet heeft geroepen dat hij minder Marokkanen wil. Hij stelt een vraag en andere reageren erop. Natuurlijk is het expres maar wettelijk wil hij het zo inkleden. Daarnaast is de lijn tussen discrimineren en 'meningsvrijheid' erg dun.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik snap niet dat men het zich zo aantrekt wst Wilders roept. Laat maar roepen hij krijgt toxh nooit macht in NL. Zodra hij het erg goed doet in de peilingen en de verkiezingen komen eraan, doet hij expres weer iets "doms" zodat hij zijn beloften niet hoeft waar te maken. Hij roept graag en geeft graag prikkels maar doet niets.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Overigens een vraag: Wat is er discriminerend aan de vraag "Willen jullie meer of minder Marokkanen?" "Willen jullie wel of geen koningshuis?"
"Willen jullie meer of minder spruitjes?" Ik snap dat mensen het beledigend hebben opgevat. Maar discriminatie klopt hier letterlijk gezien niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door anderen 'minder' te laten roepen over een etnische groep doe je juist iets wat volgens het WvS direct strafbaar is, namelijk anderen aanzetten tot discriminatie dan wel haat. Maar als ik zeg dat alle blonde meisjes dom zijn is dat volgens mij niet strafbaar. Maar dat is natuurlijk ook gewoon waar ;-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties!
Ik weet (nog) niet zoveel van politiek maar ik vind het interessant wat anderen hier over zeggen.
Een tante van mij zei pas dat Nederland de laatste jaren zo'n intolerant land is geworden en dat het ineens normaal is voor veel mensen om maar dingen te roepen over buitenlanders,moslims en vluchtelingen.
Omdat ze Wilders en aanhangers dat soort dingen horen roepen lijkt het wel of het nu geaccepteerd is dat te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
"Ik snap niet dat men het zich zo aantrekt wst Wilders roept. Laat maar roepen hij krijgt toxh nooit macht in NL" Even helemaal los van alle discussies omtrent de geldigheid van verboden: ik hoop dat je gelijk krijgt. Maar helemaal gerust ben ik er ook niet op. Ja, het ziet ernaar uit dat niemand met W in een coalitie wil, hoewel de VVD blijft flirten met de PVV, of althans de ideeën van die partij. Maar weten we zeker dat Wilders een echte democraat is? Dat hij niet te vertrouwen is, hebben we nu al een aantal keer mogen zien. Eerst zei hij heel stellig dat hij niets tegen moslims had, en alleen tegen de islam, maar op de golven van het succes begint hij dingen over Marokkanen te roepen.
Daarmee is hij over een gevaarlijke grens heen gegaan. Tot dat moment was ik niet zo'n groot voorstander van strafrechtelijke aanpak van W, maar nu hoop ik dat zijn uitspraken tot een veroordeling leiden.
Ik geloof niet dat W. niet uit is op de macht; hij wil die alleen niet delen. Er zijn mensen die voor absolute vrijheid van mening zijn en conflicten maar in de politiek moeten worden uitgevochten, maar de rechtsstaat waarborgt nu juist de rechten van iedereen, ook als de politiek die dreigt te verkwanselen, met zijn checks and balances.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Laurena
Overigens denk ik dat je tante wel gelijk heeft wat de tolerantie betreft als het gaat om het recente verleden, zeg de laatste halve eeuw. Maar zoals Duco Hellema in de Maarten! van december/januari beschrijft is Nederland in de geschiedenis bepaald niet een gastvrij land geweest. Kortom, historisch gezien valt het allemaal nog wel mee. Maar het klimaat is er na 9/11 en warhoofd Fortuijn niet beter op geworden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk wel raar. Niemand mag in principe anderen discrimineren. Waarom voel ik mij dan als Nederlander gediscrimineerd door veel van die personen die ik niet mag discrimineren? Blijkbaar hebben hun wel het recht. Dat wil dus nog wel eens voor scheve ogen zorgen... :(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben ik een racist omdat ik voor Wilders stem?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Alma65 Je bent een racist als je mensen negatief bejegend omwille van hun afkomst. Niet iedereen die op Wilders stemt is een racist.
Maar elke racist stemt op Wilders. Ik heb ook op Wilders gestemd. Maar dat heeft met zijn "anti Europa" opvattingen te maken. Ik vind dat er veel te veel geld naar Brussel gaat terwijl hier ladingen werklozen zijn, iedereen met een laag inkomen word gekort. Nederlanders die naar de voedselbank moeten. En ze geven 5 miljard!!! Een bedrag wat ik me niet eens kan voorstellen gewoon cadeau aan Griekenland. En de voedselbank in Tiel die €5000 nodig heeft krijgt NIETS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in, @HeerVoldemort, dat Europa beleid slaat nergens op! En Wilders is de enige die fel van zich laat horen maar hij wordt altijd weggehoond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Alma65, Hier staan een paar duidelijke antwoorden op jouw vraag.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:VNfwMKSVRLYJ:www.goeievraag.nl/maatschappij/politiek-overheid/vraag/66589/pvv-gaat-stemmen-gelijk-racist+&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl @HeerVoldemort, zelfs niet alle mensen die rascistisch denken stemmen op de PVV, dan zou deze partij nog veel meer zetels krijgen.
Personen met racistische ideeën zitten bij alle partijen, bij de ene partij meer dan bij de andere, maar echt bij allemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel, @JoanDarc, voor de interessante link!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Alma65
@HeerVoldemort
Mensen die op de PVV stemmen zijn doorgaans simpelweg niet bijster goed geïnformeerd en geloven veel fabeltjes die niet worden ondersteund door harde feiten.
De E.U. kost iedere Nederlandse burger pakweg € 230,- per jaar en levert tussen de € 1.500,- en € 2.000,- op. Niet zo gek dus dat Wilders wordt weggehoond met z'n zelfgefabriceerde 'feiten'.
Ik ben zeer kritisch ten opzichte van de E.U., maar in mijn geval zet me dat er juist toe meer te lezen over de kwestie.
Al geef ik grif toe dat het makkelijker is een roeptoeter te volgen. @wrk132
Hopelijk blijf je in de toekomst de rijen bij de Sociale Dienst en het UWV checken om ons op de hoogte te houden van alle misstanden die je daar tegenkomt...
Puur sarcasme natuurlijk.
Wel het verzoek om je tot de feiten te beperken. Bij de SD sta je namelijk niet eens in een rij.
Tevens ben je strafbaar bezig wanneer jij de gesprekken in een gespreksruimte (niet aan de balie...) afluistert. Je beweert namelijk te weten wat er allemaal besproken wordt tijdens zulke gesprekken en dat dit ook nog eens representatief is voor de handelswijze van de SD en het UWV. Allochtonen worden overigens voor hetzelfde misdrijf juist zwaarder gestraft dan autochtonen. Ik lees veel onderbuikgevoel en simplistische aannames. Werkelijk alles wat je zegt is eenvoudig onderuit te halen. Mijn verzoek is om je tot de feiten te beperken. Haat wordt gecreëerd door het verspreiden van leugens en het voeren van hetzes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wrk132 - Heel knap dat je dat van alle mensen in de 'rij' hebt kunnen constateren en dat je er een conclusie uit kan trekken voor de werkwijze in heel Nederland. - Hetzelfde geldt voor een vergissing. Je beweert daarnaast dat het UWV alleen autochtone Nederlanders zou willen helpen. Dat is inderdaad discriminatie, maar het spreekt je standpunt alleen maar tegen. - Mja... een rechtszaak waar je zelf bij was... en waar de rechter aangaf dat hij allochtonen die niet/nauwelijks Nederlands spreken geen/minder straf geeft? Dat geloof je zelf ook?
Nogmaals: allochtonen worden voor dezelfde misdrijven zwaarder gestraft dan autochtonen. Aannames, onderbuikgevoelens, gebrek aan feiten. Je laatste reactie bevestigt slechts mijn gelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais, ik wil het even opnemen voor WRK132 wat betreft "afluisteren", hoewel zij heel goed zelf haar zegje kan doen.
Ik was twee weken geleden aanwezig in een groot ziekenhuis Daar vond een gesprek plaats tussen een doktersstaf en een familie (autochtoon of allochtoon doet niet ter zake). Hetgeen de familie deed en nog wilde ging alle eerlijke perken te buiten. De chirurgische staf ageerde hiertegen en beschuldigde de familie keihard van fraude. Van afluisteren was geen sprake. Zelfs met watten in de oren hadden de tientallen aanwezigen het gesprek kunnen volgen. Op elitair niveau werkte men mee aan de beeldvorming.
Ik heb een officiële klacht ingediend tegen het doktersteam. Zulke gesprekken horen in een privé ruimte plaats te vinden.Ook bij de Sociale dienst en UWV horen de zaken achter gesloten deuren (van glas) plaats te vinden. Hier in Italië waar ik lange tijd per jaar verblijf, constateer ik dat dat de gewoonste zaak van de wereld is. Ik hoop ook dat je uitspraak dat allochtonen voor het zelfde misdrijf juist zwaarder gestraft worden dan autochtonen op een misverstand berust.
Anders moet de blinddoek bij alle Vrouwen van Vrouwe Justitia weer terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wrk132
Je zou kunnen overwegen je persoonlijke ervaringen niet te formuleren als algemene feiten.
Dit wel doen en er later iemand op aanvallen dat dit slechts een door jou geconstateerd incident betreft vind ik ronduit zwak en pathetisch.
Zeker als je vervolgens bij andere gebruikers een beetje zielig gaat lopen doen. Misschien kan je je eerste reactie nog eens teruglezen. @JoanDArc
Helaas.
http://www.eenvandaag.nl/index.php/criminaliteit/57081/allochtonen_zwaarder_gestraft_
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De uitdrukking "Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen" wordt niet bedoeld dat iedereen de wet kent. Dat zul je zelfs in de wet niet terugvinden.
De negatieve formulering in het latijn is: nemo censetur ignorare legem" - niemand wordt verondersteld de wet niet te kennen en behoort tot het positieve recht. Het betekent dat de Nederlander de wet dient te kennen die op hem/haar van toepassing is in de omstandigheden waarin hij/zij zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais, Allochtonen zwaarder gestraft
Helaas weer zo'n suggestieve, aandachttrekkende nieuwskop, hopende dat de snelle lezer niet verder kijkt, leest en luistert.
Bij geweldsdelicten kwam naar voren dat autochtonen 7% kans hadden op celstraf en allochtonen bij vergelijkbare delicten een kans van 11%. Dus bij lange na geen 50% zoals voorheen gesuggereerd werd door een advocaat.
De rechters hebben zelf het onderzoek aangevraagd n.a.v. beschuldigingen die op vermoedens gebaseerd waren. Luistert men het filmpje af, dan komt men tot een genuanceerder conclusie. In het juristenblad van 2012 werd gesproken van grotere kans, niet als een feit.
Als er al een verschil in strafmaat is dan hoeft dat niet te betekenen dat de rechters met twee maten meten, zeggen de onderzoekers zelf. Gelukkig zijn er voor de meeste verschillen verklaringen gevonden. Niet een eenvoudig strafblad, maar vaker voor drugsdelicten, blijven ontkennen, niet meewerken bij vooronderzoek, werkloos. Mensen met een baan krijgen nl vaker een taakstraf dan celstraf, zodat zij hun baan niet verliezen.
Ook voor autochtonen geldt dat als een advocaat of een deskundige het niet goed overbrengt bij de rechter de straf hoger uit kan vallen dan wanneer men verdedigd wordt door een topadvocaat. Heeft niets met discriminatie te maken. De rechter oordeelt en spreekt recht op grond van de gegevens die hem aangereikt worden.
Als de verdachte, maakt niet uit wat voor kleur, die overval niet had gepleegd, zou hij niet in het verdachtenbankje staan, dat moet men even niet vergeten. Hoe langer je strafblad, hoe eerder zal het krijgen van celstraf een feit zijn.

Antwoorden (3)

Dat mag hij ook niet; er is geen reden dat hij dat wel zou mogen. Als parlementarier kan hij echter verder gaan dan de meeste Nederlanders -- hij wordt als het ware beschermd door die positie als parlementslid.

Hoewel er in het verleden diverse processen tegen hem zijn gevoerd (en wie weet, ook nu nog wel). Maar blijkbaar heeft een redelijk deel van de Nederlanders geen probleem met discriminatie van Marokkanen en Moslims, ze stemmen immers op zijn partij. Treurig om te zien, maar ze zijn net als Wilders tegen erg veel dingen, en zien net als hij geen echte oplossing. Misschien dat men ooit beseft hoe kortzichtig Wilders is, als die bijvoorbeeld een keer echt in de gevangenis belandt.

Toegevoegd na 9 uur:
Geern probleem als je het hier niet mee eens bent, dit is nou typisch een onderwerp waarbij men een mening geeft die niet op feiten is gebaseerd. Wie minde daar?, wees een vent/ een vrouw en geef je argumenten!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Een gevangenisstraf opgelegd krijgen zegt niets. In veel straatculturen dwingt het zelfs respect af. Ook over de populariteit van een politicus zegt het niets. Hitler heeft ook in de gevangenis gezeten, maar werd daarna pas écht populair in het toenmalige Duitsland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChor
"Dat mag hij ook niet; er is geen reden dat hij dat wel zou mogen."
Onzin. Er bestaat helemaal geen wet die discriminatie in deze zin door burgers verbiedt. Wijs mij maar eens aan waar dat staat. Wetsteksten, he, geen folders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Sandokan
in de grondwet staat dat alle ingezetenen van Nederland op gelijke wijze behandeld dienen te worden. Wat neerkomt op een verbod op discriminatie
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Er is geen reden om zo neerbuigend te doen. Als iemand iets verkeerd heeft of niet begrijpt leg het dan uit, dat siert meer dan wat je doet.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Trouwens ik snap de verwarring wel over de grondwet. Kijk op de site van onze overheid. De voorbeelden die ze aanhalen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/inhoud/verbod-op-discriminatie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens heb ik GEEN min gegeven, voor de goede orde. Want ik gebruik liever argumenten dan minnen te geven.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Omdat het de manier is waarop. Kleinerend. Hij is overtuigd van zijn gelijk en jij ook. Ik ben trouwens van mening dat jij gelijk hebt over de grondwet. Maar onze overheid maakt het niet makkelijker met hun voorbeelden op hun site en dat is wel DE site waar mensen het eerst kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
Je hebt wel een punt. Ik druk me te fel uit. Ik sta nog wel achter wat ik heb gezegd, maar niet meer achter de toon waarop. Bij deze dus ook excuses aan @WillemNeoChor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
OK aanvaard, no hard feelings!
De zaak van minder Marokkanen loopt nog. Het is daarom nog niet gezegd dat Wilders daarover wel of niet wegens discriminatie gestraft wordt.

Had hij het in het parlement gezegd tijdens een formele zitting dan was hij niet strafrechtelijk vervolgd omdat parlementariërs op dat moment onschendbaar zijn en mogen zeggen wat ze willen. Alleen de voorzitter kan daar op ingrijpen zoals laatst in de eerste kamer is gebeurd met de de PVV gedeputeerde Marjolein Faber die het woord door de voorzitter Ankie Broekers-Knol werd ontnomen toen ze de term nepvertegenwoordiger inbracht.

Femke Halsema heeft een wetsvoorstel ingediend waarin parlementariërs ook buiten de vergadering voor een deel onschendbaar zijn. Ik weet niet wat de status daarvan is maar volgens mij is dat (nog?) niet aangenomen. Als dat wel wet zou zijn was Wilders waarschijnlijk voor zijn Marokkanen uitspraak niet te vervolgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Had Wilders het over Joden of homo's gehad dan had vervolging, net als bij Marokkanen, waarschijnlijk afgehangen van of er serieuze klachten tegen hem zouden zijn ingediend. Het is maar de vraag of het OM in dit soort gevallen op eigen initiatief aan de gang gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens. een plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sandokan "Quatsch. Op niets gebaseerd.". Kun je iets duidelijker zijn waar dit op slaat, de vraag, het antwoord, een deel van het antwoord en welk deel dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog
Dat heb ik hier al op meer plekken uit de doeken gedaan en ik probeer mezelf niet al teveel te herhalen. Heel in het kort: Wilders kan niet vanwege discriminatie veroordeeld worden, omdat het doen van discriminerende uitspraken niet strafbaar is voor burgers. De grondwet werkt voornamelijk verticaal en er mag niet aan worden getoetst en discriminatie is alleen strafbaar in zeer specifiek bepaalde gevallen, bijvoorbeeld wanneer een sollicitant wordt gediscrimineerd.
Mogelijk wordt W wel veroordeeld wegens het aanzetten tot haat of discriminatie of omdat zijn opmerkingen als grievend ervaren worden. Het eerste valt onder het strafrecht, het tweede onder civiel.
Je vraag bevat een feitelijk onjuiste aanname. Discriminatie is niet bij wet verboden, althans niet in de algemene zin die je bedoelt. Er zijn veel informatiebronnen die dit wel suggereren, ook van de overheid, maar die zijn niet juist.
Een discriminatieverbod is wel vastgelegd in de grondwet, maar dat heeft geen betrekking op burgers onderling. De grondwet legt in deze slechts de overheid een verbod op discriminatie op. Wilders is geen overheid, maar een gewone burger, en dus geldt dat verbod op discriminatie niet. Daarentegen verbiedt het WvS in artikel 137d wel het aanzetten tot haat en discriminatie. Daar wordt het interessant, want neem nu het hypothetische geval dat ik zou zeggen dat moslims of homoseksuelen ongeschikt zijn om ambtenaar te worden (voor de goede orde: dat vind en beweer ik geenszins), dan mag ik dat zeggen. Pas als ik ervoor ga pleiten bij anderen dat deze groep rechten ontnomen moeten worden, bega ik wellicht een strafbaar feit.

De vraag is eerder of Wilders niet aangezet heeft tot haat en/of discriminatie, en voor zover ik weet moet daarover de uitspraak nog volgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat betreft de laatste alinea: blijkbaar voor jou een vraag, voor de moslims een weet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haal weten ( denken ) en en iets geloven niet door elkaar . Daar komen veel veel problemen van . Ik geloof in Sinterklaas vind het heel vervelend als ze die man beledigen maar ik moet me inhouden en ik moet ook de kerstman respecteren .
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Sandokan
Hoe ziet het dan als een werkgever die alleen kan beslissen om iemand aan te nemen zonder overleg met anderen. Iemand weigert omdat hij homo is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
De grondwet heeft een verticale werking en beschrijft dus hoe de overheid zich verhoudt tot de burger. Maar als je als burger wordt geweigerd door een bedrijf vanwege bijvoorbeeld je huidskleur, verwacht je wel bescherming van die overheid. Daarom zijn er in het WvS een aantal specifieke, horizontale, bepalingen die gaan over discriminatie tussen burgers.
Waar jij het over hebt wordt behandeld in artikel 37d van het WvS:
"Hij die, in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen opzettelijk discrimineert wegens hun ras, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sandokan, je moet je toch eens in de materie verdiepen. Het discriminatieverbod in artikel 1 van de Grondwet is dermate fundamenteel dat het ook geldt tussen burgers onderling. Discriminatie is dus wel degelijk wettelijk verboden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Sandokan mijn opmerking had niks te maken met jouw betoog over de wet betreffende discriminatie . Daar heb ik wel een opmerking over Google artikel 120 Vd grondwet . Wij hebben een grondwet die NIET getoetst mag worden . Maar ook nog erger ! Wetten en regels mogen ook niet getoetst worden aan de grondwet . Constitutiele grondwet of zo iets . Er zijn meerdere wetsvoorstellen daarvoor geweest ( Halsema ) door GroenLinks en de LPF maar hebben het niet gehaald . Landen naast ons kunnen wel wetten aan de grondwet toetsen ( Duitsland ) en jouw opmerking over kappers neem ik als een grap ( je ) ik zou willen dat men dingen überhaupt niet zo serieus neemt en zich zelf zo niet snel beledigd voelt .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips
En bronnen ho maar. Haal je wijsheid nou eens niet van wikipedia of een folder. Nee, een discriminatieverbod in de zin waarin deze vraag wordt gesteld (en deze cautie heb ik nu tot vermoeiens toe vele malen herhaald!) en waarin wordt verwezen naar een aantal vermeend discriminatoire uitspraken van Wilders, bestaat niet. Aan de grondwet mag überhaupt niet worden getoetst, maar als de overheid burgers op geen enkele manier zou beschermen tegen onderlinge discriminatie zou de wet natuurlijk een dode letter zijn. In die zin is er een horizontale werking die o.a. is uitgewerkt in artikel 37 van het WvS. Maar daaruit kun je geen algemeen discriminatieverbod distilleren.
Wettelijk zou ik dus gewoon mogen zeggen dat blonde meisjes dom zijn. De overheid stelt daar helemaal niets over. Ja, je mag niet beledigen, maar wanneer iemand zich beledigd voelt is ook al weer zo arbitrair. Zo zouden er misschien blonde meisjes kunnen bestaan die het een compliment vinden als ze dom worden genoemd. Let wel; ik bedoel dit alles volstrekt hypothetisch. Mijn mening doet er in dit verband niet toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort
Zo is het ook absoluut bedoeld, om te laten zien hoe discriminatie werkt. Ik vind dus wel dat je ongelijke grootheden vergelijkt. Als jij een vriendelijke en hulpvaardige Marokkaan bent, en je hoort dat je te veel bent, dan is dat toch kwetsend? Ook al zijn er misschien mensen van dezelfde afkomst die rottigheid uithalen? Je hebt gelijk dat een beetje ontspannen houding in discussies wel goed werkt, maar aan de andere kant wil ik soms ook wel eens een streep trekken als ik het ergens helemaal niet mee eens ben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sandokan mijn bronnen bestaan uit m'n parate kennis of in dit geval de grondwet die ik wel eens doorgelezen heb . Het kan inmiddels verouderd zijn . Het is een opmerking en geen antwoord .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kapperkort, mijn opmerking over bronnen was niet tegen jou gericht, en ik reageerde hier op je eerdere opmerking bij de vraag die erop neerkwam dat je vindt dat bepaalde groepen weinig tolerant zijn, maar zelf wel lichtgeraakt. (ik parafraseer, hopelijk correct).
Daarin kan ik me gedeeltelijk wel vinden, maar je zal maar tot die groep behoren; ik snap heel goed dat mensen verontwaardigd zijn als ze worden aangesproken op gedrag van iemand van dezelfde afkomst. Stel, ik ben een blanke man, dan zou ik ook niet graag verantwoordelijk gehouden willen worden voor wat andere blanke mannen doen, laten of zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
Waar ik hierboven 37d schreef, moet dat artikel 37g van het Wetboek van Strafrecht zijn:
"Hij die, in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen opzettelijk discrimineert wegens hun ras, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Maarten Verrips eens, je moet je toch eens goed in de materie verdiepen.
ook probeer je al te gemakkelijk zaken te bewijzen en je gelijk te halen met hypothetische voorbeelden. Soms met voorbeelden die geheel mank gaan.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wat betekent het waar jij @sandokan en @Kapperkort het over hebben?
Dat de grondwet niet getoetst mag worden. En dat wetten niet aan de grondwet getoetst mogen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het discriminatieverbod is een klassieke grondrecht van iedere Nederlandse burger en heeft een horizontale werking; deze beschermt dus niet alleen de burger tegen de Staat, maar geldt ook voor burgers onderling. In artikel 103 van de Grondwet, dat voor uitzonderingstoestanden bepaalt van welke grondwetsbepalingen mag worden afgeweken, komt artikel 1 van de Grondwet niet voor. Hoe het ook zij.
Uit de reacties blijkt wel dat menigeen het idee heeft dat Artikel 1 een horizontale werking heeft. Aangezien je zo ontzettend stellig bent in je beantwoording en in vrijwel iedere reactie impliceert dat mensen die het niet met je eens zijn dom zijn, ben ik onderhand erg benieuwd naar de bronnen waarop je je baseert. Misschien is deze wetenschappelijke beschouwing van de Grondwet iets voor jou? http://www.nederlandrechtsstaat.nl/grondwet/artikel.html?artikel=1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste heer Voldemort . We hebben in Nederland een grondwet ?! Een soort richt lijn . Je kan niet tegen de rechter zeggen he dit of dat is tegen de grondwet of deze wet mag niet volgens de grondwet . Tja er zijn wel wetsvoorstellen geweest van GroenLinks en de LPF toen Pim nog leefde . Maar die hebben het allemaal niet gered . Dus ja de grondwet er wordt wel heel dik mee gedaan stelt niets als wet voor zo als jij en ik zouden denken . Lees dacht artikel 120 Vd grondwet . We hebben in Nederland mogelijk verzuimd de grondwet echt een wet te maken . Zoals in de USA of in Duitsland . Dus dat je naar de rechter kan gaan als iets volgens jou niet conform de grondwet is . Mogelijk dat discussie's zoals hier er meer bewust zijn komt om de wetten te moderniseren . De politiek heeft het graag zo gelaten zodat ze geen gedonder krijgen met lastige burgers . Dat is ook de achterliggende gedachte lijkt het . De Europese wetgeving geeft wel mogelijkheden om Nederlandse wetten en regels daaraan te toetsen . Daar weet ik niet genoeg van hoe die procedures lopen en of dat voor alle lidstaten van toepassing is en of dat echt dwingend is voor alle ? Ik kan je geen bron of korte link sturen . Kijk eens op Google of wiki en vraag info over de constituele grondwet of zo iets . Ja dat kan voor veel Nederlanders een teleurstelling zijn .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais
Je mag best met je fantasie op de loop gaan, maar leg mij geen woorden in de mond.
Ten eerste vind ik helemaal niemand dom OMDAT hij of zij het niet met me eens is. Bovendien heb ik niets tegen domme mensen. Wel tegen mensen die zich slim wanen en niet bereid zijn zich ergens in te verdiepen. Of met vage suggesties te komen zonder specifiek te worden of met argumenten te komen. Twee elementaire aspecten aan de Grondwet zijn de niet-toetsbaarheid en de verticale werking. Leuk dat je mij een link aanbeveelt, maar het lijkt me dat nu net ik hier blijk geef van enige kennis. Ik ben bekend met de discussies over de verticale en horizontale werking van de grondwet, maar kan in de beperkte ruimte hier geen exposé geven over alle details. Daarom richt ik me hier vooral op de misvatting van de vragensteller dat burgers elkaar onderling niet zouden mogen discrimineren.
Natuurlijk is een verticale werking nooit absoluut: als de overheid bijvoorbeeld veiligheid wil bieden aan haar burgers, zal zij er ook voor moeten zorgen dat die burgers elkaar niet de hersenen in slaan. Zo zijn er vaker voortvloeisels uit grondrechten. Mijn stelligheid is zeer geclausuleerd, zoals iedereen hierboven kan nalezen: ik zeg NIET dat alle vormen van discriminatie toegestaan zijn, maar stel dat er geen algemeen discriminatieverbod is in de zin waarin de vraag is gesteld.
Ik heb hierboven al 2 voorbeelden gegeven van discriminerende opmerkingen, die niet strafbaar zijn op grond van een discriminatieverbod. (Wat niet betekent dat ze niet op grond van andere wetsartikelen bestreden zouden kunnen worden).
tinus1969
8 jaar geleden
Tsja, wat moet ik zeggen. Hier heeft @Sandokan gewoon gelijk. Er zijn veel misverstanden en valse verwachtingen mbt discriminatie en het verbod er op. Bovendien is er ook nog zoiets als vrijheid van meningsuiting. Mbt de grondwet; rechtspraak obv de grondwet is in Nederland nadrukkelijk verboden. In die zin is artikel 1 een lege huls (dit nog los van het feit dat het artikel alleen gaat over discriminatie door de overheid, niet tussen burgers).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sandokan
Vooralsnog ontbreekt een bron omtrent Artikel 1.
Of moeten we ervan uitgaan dat wij mogen baden in jouw omniscientie?
Je beweert blijk te geven van enige kennis. Het enige waar jij tot op heden blijk van geeft in deze non-discussie is het bouwen van volzinnen doorspekt met holle frasen en verbalismen; wellicht aangevuld met een talent voor het gebruik van zoekmachines. Een tenenkrommende zin als "Je mag best met je fantasie op de loop gaan[...]" wekt bij mij de indruk dat je taalvaardigheid redelijk is, maar dat je antwoord en reacties met name gestoeld zijn op pretenties in plaats van daadwerkelijke kennis van zaken.
Maar ik laat mij graag van het tegendeel overtuigen. Enfin, tot dusverre lees ik met name een mening als antwoord op een kennisvraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier alvast één onderdeel van het antwoord dat onjuist is. “Een discriminatieverbod is wel vastgelegd in de grondwet, maar dat heeft geen betrekking op
burgers onderling. De grondwet legt in deze slechts de overheid een verbod op discriminatie op.De grondwet legt in deze slechts de overheid een verbod op discriminatie op. Wilders is geen overheid, maar een gewone burger, en dus geldt dat verbod op discriminatie niet. Daarentegen verbiedt het WvS in artikel 137d wel het aanzetten tot haat en discriminatie.” Dat is fundamenteel onjuist.
1. Het discriminatieverbod is in zo hoge mate primordiaal dat het ook geldt in de zogenaamde horizontale werking – in de verhouding tussen burgers onderling.
Op grond van art. 120 van de Grondwet – het toetsingsverbod - sneuvelen klachten over discriminatie in het tracé (rijks)overheid, met als gevolg dat er rond het artikel 1 van de Grondwet maar een minimale jurisprudentie is.
http://www.europa-nu.nl/id/vgrnfcwz08zv/artikel_120_constitutionele_toetsing Aangezien in de praktijk een beroep zelden peremptoir is, wordt steeds vaker een beroep gedaan op formele wetten zoals op het Strafrecht art 137 e.v. (a en b zijn vervallen).
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelV/Artikel137/geldigheidsdatum_17-11-2015
Ook wordt meer en meer een beroep gedaan op het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten – het IVBPR (International Covenant on Civil and Political Rights, ICCPR) 2. Het beginsel van gelijke behandeling geldt alleen in de zogenaamde verticale werking – in de verhouding tussen overheid en burger.
Het beginsel van gelijke behandeling is geen wet maar een grondslag. De gelijkheid of ongelijkheid van gevallen wordt niet vastgesteld door alle aspecten van de gevallen met elkaar te vergelijken, maar alleen die aspecten die in aanmerking komen en/of in de gegeven situatie relevant zijn. De zaak Wilders is buitengewoon gecompliceerd. Hij heeft nergens gezegd dat de Marokkaanse gemeenschap niet aanwezig mocht zijn bij de bijeenkomst of als enige groep geen antwoord mocht geven op de vraag.
Het is maar een voorbeeld en ieder voorbeeld gaat altijd wel ergens mank.
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc, je gebruikt een hoop woorden, maar die lijken vooral het gelijk van @sandokan te bevestigen.
tinus1969
8 jaar geleden
@Rabelais. De bronnen worden keurig door JoanDArc aangeleverd; zoals de link naar art 120 grondwet. Verder; een deel van het probleem is nu juist de afwezigheid van een wet hier. Er is namelijk geen wet die discrminatie uyniversele verbiedt -dus valt er ook niet te linken naar zo'n wet. Meer algemeen: Een volledig verbod op discriminatie zou grote problemen opleveren: Ten eerste, veel wetten discrimineren, met name tussen Nederlanders, Nederlands ingezetenen, EU -burgers, en iedereen die geen van deze 3 is. Ten tweede, veel groepen, ihb kerkelijke maken, één of andere vorm van onderscheid. Een strikte toepassing van art 1 zou bv botsen met het Bijbelse verbod op homosexualiteit, wat neerkomt op (verboden) discriminatie op grond van sexuele geaardheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, neen juist niet. Het eerste is namelijk een citaat (niet van mij) waar in beweerd wordt dat het discriminatieverbod wel is vastgelegd in de grondwet, maar dat het geen betrekking heeft op de burgers onderling. Dat is pertinent onjuist. En dan volgt mijn uitleg:
Het discriminatieverbod is in zo hoge mate primordiaal dat het niet alleen geldt in de verhouding overheid-burgers maar ook geldt in de zogenaamde horizontale werking – in de verhouding tussen burgers onderling.
Dat is een belangrijk onderdeel van art 1 van de Grondwet.
Art 1 van de GW noemt ook het recht op gelijke behandeling. Dat geldt alleen in de verhouding overheid ten opzichte van de burgers.
Of daaraan door de overheid wordt voldaan wordt getoetst aan de relevante aspecten. Alleen al het feit dat je schrijft: "Er is namelijk geen wet die discriminatie universeel verbiedt -dus valt er ook niet te linken naar zo’n wet" bewijst al dat je je op het verkeerde been hebt laten zetten.
Er is nl wel degelijk een wet die discriminatie, zowel horizontaal als verticaal verbiedt. Vastgelegd in de Grondwet art 1 en in het Internationaal verdrag IVBPR. De begrippen discriminatie en gelijke behandeling worden wel dikwijls ten onrechte door elkaar gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, met jouw uitspraak: "ten eerste, veel wetten discrimineren, met name tussen Nederlanders, Nederlands ingezetenen, EU -burgers, en iedereen die geen van deze 3 is" moet je heel voorzichtig zijn. Je weet namelijk niet welke aspecten wel of niet relevant zijn en welke aspecten er met elkaar zijn vergeleken.
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc; dat neemt niet weg, dat die discrimninatie op die gronden bestaat. En daarmee zijn we terug bij de start van dit draadje: Discriminatie (onderscheid) van mensen zonder Nederlandse nationaliteit is wettelijk heel normaal; er zijn diverse regels anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, door alles, zonder te weten op welke gronden iemand wel of niet geweigerd wordt, discriminatie te noemen, devalueert men het begrip discriminatie. Dan wordt het een soort Haarlemmerolie, overal goed voor.
Probeer eens een weekje mee te lopen met mensen van de IND en ontdek hoe zorgvuldig zij te werk gaan.
Als na weken, soms maanden, van onderzoek blijkt dat iemand afgewezen moet worden, laten wij deze onderzoekers dan niet van discriminatie beschuldigen. Dat hebben zij niet verdiend.
tinus1969
8 jaar geleden
@JonDArc, wat je zegt is geen argument dat zegt dat ik ongelijk heb.