Wat is de laatst ontstane monarchie/koninkrijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bahrein is pas sinds 2002 een koninkrijk. Maar geen idee of er iemand nog beter antwoord weet
tinus1969
7 jaar geleden
@iHave, heb je daar een bron van? Bahrein werd in 1971 werkelijk onafhankelijk, en was daarvoor in hoge mate autonoom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bahrein#Geschiedenis
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamad_bin_Isa_Al_Khalifa Vond dit, lijkt dus een kern in te zitten. voert sinds 2002 de titel van "koning van Bahrein". Hiervoor was hij tussen 1999 en 2002 al emir van zijn land
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat, een emir is een vorst of prins (https://nl.wikipedia.org/wiki/Emir) en dus in bepaalde gevallen ook een monarch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus, Van 1861 tot 1971 bestuurden de Britten de eilandenstaat Bahrein, alleen in naam was Bahrein onafhankelijk.
Sjeik Isa bin Salman al-Khalifa werd emir van deze 33 eilanden in 1961.
In 1971 gaat Bahrein alleen verder als emiraat, De Emir verleent zichzelf in 2002 de titel Koning van Bahrein waardoor het emiraat zich koninkrijk kan noemen.

Antwoorden (2)

Albanië is een goede kanshebber; het werd in 1914 een volledig nieuwe monarchie. Finland werd in 1917 ook bijna een monarchie.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Albanië was van 1914 tot 1925 een vorstendom (te vergelijken met het huidige vorstendom Liechtenstein).
Van 1925 tot 1928 een republiek
In 1928 uitgeroepen tot een koninkrijk en Ahmet Zogu werd koning Zog I. Dat heeft maar tot 1939 standgehouden.
Albanië is sedert 1945 een volksrepubliek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Finland bijna een monarchie,wist ik niet. Een interessant onderdeel van de geschiedenis. Weer bijgeleerd.
http://www.geschiedenisbeleven.nl/het-vergeten-koninkrijk-finland/
In 1905 werd Noorwegen weer een onafhankelijke staat met koning Haakon VII als staatshoofd.
Het Koninkrijk Albanië (Albanees: Mbretnija Shqiptare) was een land in het zuidoosten van Europa en was maar van 1928 tot 1939 een koninkrijk. Daarvoor was het vanaf 1917 een vorstendom, te vergelijken met het huidige vorstendom Liechtenstein.
Italië viel op 7 april 1939 Albanië binnen en het werd een Italiaans protectoraat.
Victor Emmanuel III van Italië werd koning van Albanië tot hij troonsafstand deed op 25 juli 1943. Zijn koningschap werd echter internationaal niet erkend.

Saoedi-Arabië kreeg zijn naam in 1932 bij het samenvoegen van de koninkrijken Nadjd en Hidjaz door Abdoel Aziz al-Saoed.

Cambodja, officieel het Koninkrijk Cambodja, is op 9 november 1953 een onafhankelijke staat geworden onder koning Norodom Sihanouk

Op 4 oktober 1966 werd het toenmalige Basotholand onafhankelijk en kreeg de naam Koninkrijk Lesotho (een land in Afrika) en Moshoeshoe II werd koning
Swaziland is vanaf 1968 een koninkrijkje en werd eerst geregeerd door koningin Gwamile, als regentes en toen door koning Sobhuza II.

In Spanje riep de leider van het revolutionair comité Niceto Alcala Zamora op 14 april 1931 de Tweede Spaanse Republiek uit, nadat koning Alfons XIII gedwongen werd af te treden. Na beëindiging van de Spaanse burgeroorlog op 1 april 1939 bleef Generaal Franco als dictator aan de macht tot zijn dood in 1975.
Na de dood van Franco in 1975 werd de monarchie hersteld. Juan Carlos, de kleinzoon van Alfons XIII, werd de nieuwe koning.

Tot 2002 was Bahrein een emiraat, Hamad bin Isa Al Khalifa was van 1999 tot 2002 emir van Bahrein. In 2002 wijzigde hij de titel van het emiraat in Koninkrijk en voert sindsdien de titel van “Koning van Bahrein”.

De emir van Bahrein heeft in 2002 alleen de titel van het emiraat in koninkrijk gewijzigd en de emir heeft zichzelf de titel Koning van Bahrein verleend. Daar is feitelijk niets gewijzigd.

Na de dood van dictator Franco in 1975 werd Spanje na een republiek te zijn geweest weer een monarchie met Juan Carlos I als Koning van Spanje.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik kies voor Spanje als laatst ontstane Monarchie en tevens een Koninkrijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een koninkrijk is een monarchie, maar een monarchie hoeft geen koninkrijk te zijn.
Absolute monarchieën zijn
Vaticaanstad, de Staat Quatar, de Verenigde Emiraten, Koninkrijk Swaziland, Sultanaat Oman, Staat Brunei Darussalam, en het vorstendom Andorra.
https://toponderzoek.wordpress.com/2015/08/24/7-landen-met-een-absolute-monarchie/ Van deze zeven monarchieën is er maar één een Koninkrijk.