Amerikaanse senaat: waarom wordt in 1913 in USA besloten om senatoren voortaan rechtstreeks te kiezen?

tot dan gebeurde dat door de wetgevende vergaderingen van de deelstaten, toch?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die wijziging staat in het 17e amendement van de Amerikaanse grondwet. Daarover is voldoende te vinden op internet, b.v. bij de Engelstalige Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het gaat mj om het waarom!

Het beste antwoord

Tot 1913 werden de senatoren gekozen door de wetgevende macht in de verschillende staten.
Door politieke machtsstrijd en corruptie bleek dit echter niet goed te werken. Senaatszetels bleven soms voor langere tijd onbezet.
Na de ratificatie van het Zeventiende amendement in 1913, werden senatoren daarom rechtstreeks door de bevolking gekozen.
SimonV