Volgens miljoenennota 2017:
Directe belastingen 80,2 miljard euro
Indirecte belastingen 80,7 miljard euro

Toegevoegd na 1 minuut:
Premies volks- en werknemersverzekeringen 99,7 miljard euro
Gasbaten 2,6 miljard euro

Toegevoegd na 8 minuten:
Verklaring:

Directe belastingen
Hieronder vallen loonbelasting, vennootschapsbelasting, dividendbelasting, erfbelasting, kansspelbelasting en inkomstenbelasting.

Indirecte belastingen
Indirecte belastingen zijn belastingen die door overheden op indirecte wijze worden geheven. Het indirecte slaat op het feit dat zij al bij de prijs zijn inbegrepen.
Hieronder vallen de omzetbelasting, accijnzen, motorrijtuigenbelasting, de BPM, milieubelastingen, invoerrechten, belastingen van rechtsverkeer en de bankbelasting.
SimonV
7 jaar geleden
In 2015 waren de inkomsten door directe en indirecte belastingen 147,9 miljard euro.

Toegevoegd na 3 minuten:
In 2014 bedroegen de inkomsten door belastingen 139,3 miljard euro.