Welke persoon is voor de Nederlandse staat het voordeligste?

Twee bouwvakkers, beide 25 jaar oud, doen al 5 jaar hetzelfde werk.
Bouwvakker 1 is geboren en getogen in Nederland. Hij heeft in Nederland een opleiding genoten.
Bouwvakker 2 is geboren en getogen in het buitenland. Hij heeft in het buitenland een opleiding genoten en leeft sinds 5 jaar in Nederland.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Zo makkelijk is dat niet, als je die buitenlandse bouwvakker aanneemt en Nederlander laat worden en na een jaar draait hij door een ongeval in een invalide-wagen, wat dan?

Wie is dan het voordeligst?

Het is een samenspel van zoveel factoren, dat wanneer je er een paar weglaat je een situatie schept, die de zaak geen goed doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlander heeft al het langst belasting betaald. Dus ik denk de 1e.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De buitenlander is het duurste ivm de 30% regeling

Toegevoegd op 19-06-2009 13:14:03
Dit dan gezien vanaf het moment van tewerkstelling. Kosten voor het CWI (tewerkstellingsvergunning) en de IND (verblijfsvergunning) niet meegerekend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Degene die het meest naukeurig en efficient werkt, goed op zn houding let, en altijd zn helm draagt! Die zal uiteindelijk het minst snel versleten zijn, en minder last hebben van ziekte verzuim. De staat zal hem dus waarschijnlijk het minste kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment zal de balans even door kunnen slaan naar nummer 2, maar dan uitsluitend omdat hij de staat voor zijn werkzame jaren nog niets heeft gekost aan opleiding, belastingvoordeel en kinderbijslag.
Wie uiteindelijk het voordeligst zal zijn gebleken, kun je pas berekenen na hun beider dood. Slechts een levensjaar of 2, 3 extra kan een heel groot verschil maken, want vooral oudere mensen 'kosten geld' . AOW, AWBZ en Ziekenfonds vormen daarvan de grootste maar niet de enige kostenposten. De jaren boven je vijfenzestigste zijn voor de staat vele malen duurder dan de jaren voor je veertigste.

Zelfs als één van de twee arbeidsongeschikt (maar niet hulpbehoevend) zou worden , of langdurig werkloos , kan hij als hij vier, vijf jaar korter leeft op de lange termijn toch goedkoper ' uitpakken' .

Ontgaat me alleen nog even het nut van je vraag. Wil je er iets mee aantonen ? Op dit moment zijn ze namelijk beiden even nuttig voor de maatschappij, alles wat daaraan vooraf gaat en daarop volgt kun je in de vergelijking nauwelijks meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit sommige landen is hun levensverwachting ook nog eens ettelijke jaren korter. Dat sommetje zou inderdaad wel eens heel onvoordelig kunnen uitpakken. Maar ook dat kun je weer alleen gelijktrekken met een groep met exact evenveel arbeidsproductieve jaren, en het verschil waarop men doelt zit vermoedelijk voornamelijk dáár in. Twintig ´levenslang´ werkende buitenlanders zijn mijns inziens uiteindelijk vele malen goedkoper dan twintig levenslang werkeloze Nederlanders. Maar de cijfers heb ik niet paraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder te de indruk te willen wekken dat 'buitenlanders onze banen inpikken' (in tegendeel, ik vind het diep triest dat sommige werkgevers met alle werkloosheid in Nederland toch Polen in dienst moeten nemen omdat bepaalde Nederlanders het verdommen te werken): Als het je daarom gaat, moet je een andere vergelijking maken. Wat is voordeliger voor de Nederlandse staat? Als (1) een Nederlander werkt als bouwvakker, of als (2) een buitenlander werkt als bouwvakker terwijl de Nederlander werkloos thuis zit? Die balans schiet meteen door naar situatie 1, omdat er dan sowieso iemand op de bank zit die alleen maar geld kost en niets oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens, Maar de discussie 'zijn de uitkeringen hier te hoog waardoor de prikkel om te werken ontbreekt' is wel van een andere orde denk ik - en kan voor behoorlijk verhitte discussies zorgen is mijn ervaring. Okee, ik denk van wel trouwens.
als ze alletwee al in nederland woonde toen ze gingen solliciteren en alletwee hadden een nederlands paspoort is het even duur lijkt me