Wat is de procedure om als potentieel terrorist geclassificeerd te worden?

Ik neem aan dat dit niet puur gebeurt op basis van geloof/uiterlijk.
Ik doel daarnaast met deze vraag niet op wat er in het hoofd van de burger gebeurt, maar wat voor onderzoeken er worden gedaan door bijvoorbeeld inlichtingendiensten/politie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Dat houden de inlichtingendiensten/politie natuurlijk enigszins geheim.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad: enigszins, want die geheimhouding is moeilijk doordat zoveel overheidsorganisaties betrokken zijn bij terrorismebestrijding.

Antwoorden (1)

Door het verslag van de vergadering d.d.16 februari 2016 van de Eerste Kamer van te lezen kun je een beetje een inzicht krijgen op welke gronden een persoon als terrorist verdacht en beoordeeld kan worden.
Het gaat om mensen die de fundamenten van onze rechtsstaat niet wensen te accepteren. Degenen die de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst niet wensen te erkennen en te accepteren.
Het gaat om mensen die het bestaan van de Nederlandse Staat niet wensen te aanvaarden en ook de Nederlandse normen en waarden niet wensen te accepteren.
Degenen die de Staat en alle mensen die voor de Staat staan, willen vernietigen.
Als iemand explosieven of precursoren van explosieven koopt, of als een persoon materialen voor bomgordels koopt of deze zelfs fabriceert, of als hij organiseert of meehelpt aan een terroristische aanslag, bijvoorbeeld door het vergaren van plattegronden of het maken van foto's, verkenningen uitvoert ten behoeve van een eventuele terroristische aanslag., meehelpen aan het vluchten van de dader van een terroristische aanslag, dan zijn dat vergrijpen op grond waarvan men als terrorist verdacht wordt.
In tegenstelling tot hetgeen veel burgers denken en zeggen spelen geloof en uiterlijk geen rol en mógen ok geen rol spelen.

Hoe de IND aan deze gegevens komt is staatsgeheim.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01#BoekTweede_TiteldeelV_Artikel134a

Toegevoegd na 24 minuten:
Maar als je merkt dat je telefoon wordt afgeluisterd door de AIVD is er wel iets aan de hand, zowel met de jouw, want men wordt niet zomaar afgeluisterd, als met de AIVD, die is dan namelijk niet professioneel bezig.

Toegevoegd na 34 minuten:
De AIVD heeft veel bevoegdheden, maar waar en wanneer zij van deze bevoegdheden gebruik maken, dient geheim te blijven.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/het-werk-van-de-aivd/inhoud/hoe-komt-de-aivd-aan-inlichtingen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bijzondere bevoegdheden waar de AIVD gebruik van kan maken zijn:
1.het volgen en observeren van mensen en daarbij observatie- en registratiemiddelen inzetten;
2. het inzetten van mensen om gegevens te verzamelen en bepaalde handelingen te verrichten, daarbij mag een dekmantel worden gebruikt;
3. het oprichten en inzetten van rechtspersonen (bedrijven, organisaties) om operaties te ondersteunen;
4. het doorzoeken van woningen en andere besloten plaatsen en voorwerpen;
het openen van brieven, e-mails en andere geadresseerde zendingen;
het onderzoeken van de inhoud van computers (en andere zogenaamde geautomatiseerde werken);
5. het tappen, ontvangen, opnemen en afluisteren van gesprekken, telecommunicatie (zoals telefoon) of andere vormen van (geautomatiseerde) communicatie;
6. het ongericht ontvangen en opnemen van communicatie door de ether;
7. het opvragen van gegevens bij aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en openbare telecommunicatiediensten. Voor punt 5 moet het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie toestemming geven.