Heeft de val van het kabinet invloed op prinsjesdag?

Op prinsjesdag worden de nieuwe kabinetsplannen meegedeeld maar als die gevallen is wijzigt dat iets op prinsjesdag?

9 maanden geleden
3.7K
ronron1212
9 maanden geleden
Nee dat wijzigt niets
LeonardN
9 maanden geleden
Dat wijzigt natuurlijk iets.
Het is onbestaanbaar dat er niet iets zou veranderen.
Zo bewijst ook elke toespraak met een demissionair kabinet:
https://www.parlement.com/id/vhdxm1kkm373/troonredes_bij_demissionaire_status
"De begroting die de regering vandaag aan u overlegt, staat in het teken van uitvoering van lopend beleid. Dat past bij de demissionaire status van een kabinet dat in januari van dit jaar zijn ONTSLAG aanbood en daarmee verantwoordelijkheid nam voor de toeslagenaffaire. Grote nieuwe keuzes voor de langere termijn zijn aan een VOLGEND kabinet. Tegelijkertijd ontslaat dat de zittende regering niet van de plicht te doen wat nodig is. Sommige onderwerpen zijn zo urgent, dat stilstand nu ons land onnodig achterop zou zetten. Daarom meent de regering er goed aan te doen in het lopende beleid voor komend jaar een aantal extra stappen te zetten, onder andere op het terrein van klimaat, rechtsstaat en wonigbouw."
SimonV
9 maanden geleden
Zie ook:
https://nos.nl/collectie/13942/artikel/2482001-wat-heeft-de-val-van-het-kabinet-voor-gevolgen-voor-het-beleid

Antwoorden (2)

Ja, gezien alle voorgaande demissionaire kabinetten tijdens prinsjesdag een toespraak is gegeven die niet zou passen ware het kabinet niet gevallen.

https://www.parlement.com/id/vhdxm1kkm373/troonredes_bij_demissionaire_status
===
Muv 2012. Echter zal dat nog steeds gezorgd hebben voor een verandering in vergelijk als het kabinet nog wel gewoon regeerde.
Toegevoegd op 9 juli 2023 08:46: tekst
9 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Ik denk niet dat 'de toon' het belangrijkste verschil is. Maar dit antwoord is zeker niet fout.
LeonardN
9 maanden geleden
Ik zeg nergens dat toon het belangrijkste verschil zou zijn?!
Er wordt ook niet gevraagd naar het belangrijkste verschil.
Elk verschil wat teweeg wordt gebracht maakt het antwoord JA.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
@LeonardN
Ik reageer op de min die daar stond. Die is m.i. niet terecht. Je antwoord is immers niet fout. Ik heb je zelfs een + gegeven.
Toch, omdat je slechts een bijzaak benoemd (geen nieuw beleid is de hoofdzaak) begrijp ik wel waar deze vandaan komt.
Ja, er zal geen nieuw beleid worden aangekondigd. Er zal dus een beleidsarme begroting worden gepresenteerd.
Pas na de beëdiging van het nieuwe kabinet zal weer met politieke dossiers die nu te politiek gevoelig liggen aan de slag worden gegaan.
SimonV
9 maanden geleden