Mogen wij alleen wonen?

Hallo allemaal.
Ik ben op dit moment 14 jaar en wordt in april 2017 16.
Aangezien in vmbo doe ben ik dus 16 als ik ( hopelijk ) slaag voor mijn eindexamen.
Ik moet dan dus een vervolg opleiding kiezen uit het: roc in Amsterdam ( mijn 1e keuze) en het mbo ( ik weet niet waar dat ligt, iemand help)
Mijn beste vriendin is dat ook klaar met school, maar zij is iets ouder want ze doet havo en heeft meer jaren school gehad.
Ze vertelde mij dus dat ze in een studentenwoningen wilde wonen als ze volgend jaar van school af is.
Dus om even terug te komen op mijn vraag: mogen wij dan samen daar wonen als we toestemming krijgen van onze ouders?
Begin nu aub niet over geld enzo, daar zijn we ons van bewust en alles moet nog besproken worden dus het is nog pril.
Maar dit is natuurlijk wel het belangrijkste.
Alvast bedankt x

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
hoe kun je nu 14 zijn en over 4 maanden 16 worden?
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je je leeftijd nog niet kunt berekenen ( 14 + 1 = 15 ) , denk ik niet dat je er aan toe bent om zelfstandig een huishouden te voeren.
erotisi
7 jaar geleden
Tot je 18 jaar wordt, hebben je ouders het ouderlijk gezag over jou en nemen zij alle beslissingen over onder andere je opvoeding. Dus als zij het goed vinden mag het. Of het ook kan dat zal de praktijk uit moeten wijzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel simpel .maak eerst keuzes die in het belang zijn van je zelf. Voordeel&nadeel als het mis gaat.en de huurbaas kan deze vraag prima beantwoorden. En persoonlijk zeg ik.thuis is net hotelkamer . studeren kost tijd .werken kan altijd nog.

Antwoorden (2)

Er is geen minimumleeftijd voor studenten om op kamers te mogen wonen.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Tot hun 18 jaar ten alle tijde met toestemming van de ouders
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er hoeft in het artikel geen exacte minimumleeftijd te worden vermeld voor studenten. Een student is iemand die een studie volgt in het hoger onderwijs, dat wil zeggen aan een universiteit of het hbo. Dan komt men al minimaal op 16jaar.
Via het wetsartikel dat een 14jarige niet zelfstandig een schriftelijke overeenkomst kan aangaan ligt het huren van een woongelegenheid al automatisch op minimaal 16jarige leeftijd.
Het aangaan van een huurovereenkomst is geen gebruikelijk rechtshandeling voor een kind beneden de 16jaar.
Al zouden zij toestemming krijgen van de ouders, het gaat om studentenwoningen, niet om kamers voor leerlingen.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik ging er van uit dat met 'studentenwoning' een 'studentenhuis' (met kamerverhuur dus) wordt bedoeld. Vroeger (tot een paar jaar geleden) was een student iemand die een studie volgt aan hbo of wo. Tegenwoordig worden ook leerlingen aan mbo-opleidingen studenten genoemd. Ik heb een neefje die op de basisschool al 2 klassen heeft overgeslagen en daarna in 5 jaar zijn gymnasiumdiploma heeft gehaald. Die is nu 15 en woont op kamers in een studentenhuis. Het is dus niet zo dat je pas vanaf 16 op kamers kunt wonen. Dat een minderjarige niet zelfstandig tekent voor het huurcontract is logisch, de ouders kunnen (mee) tekenen en garant staan voor hun kind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die 15jarige is dus een echte student en geen vmbo'er of mbo'er. Het is niet de bedoeling dat er kinderen in een studentenhuis gaan wonen. Een supersnelle student van amper 15jaar is een uitzondering.
Wat 'men' noemt is minder belangrijk. Ik hoor soms al: mijn kind studeert al in groep 4 (dat zijn kleuters).
Meestal mag je op jezelf wonen vanaf 18 jaar. In uitzonderlijke gevallen mag een minderjarige onder toezicht of bij een pleegezin wonen. Een kind van 14 jaar kan nog niet alle kosten dekken en mag niet voltijd werken om dit ook te kunnen doen.
Daar komt ook nog bij dat het kind leerplichtig is. Er moet door de ouders of pleegouders voor het kind gezorgd worden.