Is het normaal dat na vermissing /diefstal (onbekend)van je Bank/Giro pas de politie bij aangifte vraagt na je pincode voor het onderzoek?

Toegevoegd na 20 minuten:
Dit is mij namelijk wel gevraagd in het belang van het onderzoek 2 dagen geleden en na navraag aan een aantal mensen maak ik me ernstig zorgen waarom/voor zij het gedaan heeft ?!? Want het lijkt me achteraf gezien geen normale werkwijze.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik werk bij de bank en kan je zeggen dat niemand jouw pincode hoeft te weten, ook de politie niet en ook geen enkele medewerker van de bank. Bovendien hoef je geen aangifte te doen bij vermissing van je bankpas bij de politie, dit moet je alleen melden bij de bank zelf! Deze kunnen dan voor een vervangende pas zorgen. Is er echter geld van je rekening doordat derden jouw pincode weten of hebben meegekeken in dit geval wel aangifte. De politie kan in samenwerking met de bank dan beelden opvragen van pintransacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet hoor, ik werk op de afd. diefstal/vermissingen en het gaat echt niemand iets aan wat jouw pincode is. Zou direct daarover een klacht indienen bij de politie zelf. Dit heeft toch geen enkele toegevoegde waarde voor de politie wbt het "onderzoek"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de bank wel al gebeld om je pas als vermist op te geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je pas bij jou blijft is er niets aan de hand. ;-)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
vaak zitten er bij het servicecentre van de politie, de balie op het bureau dus, mensen die geen politieachtergrond hebben. op veel bureaus zitten er bijv mensen in het kader van reïntegratieprojecten, om werkervaring op te doen. deze mensen werken weliswaar in politieuniform, maar weten lang niet altijd hoe de juiste procedures in elkaar steken. zou best kunnen dat er te goeder trouw vragen zijn gesteld, bij het opnemen van de vermissing, maar dat niet alle vragen relevant waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom is het juist goed daar een melding van te maken, zodat deze mensen de juiste procedure ook weten.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Alpha: dan nog vind ik het nogal dom dat iemand hiernaar vraagt. En dan uit zichzelf melden dat het nodig is "in het belang van het onderzoek", terwijl ze geen kennis zouden hebben van de uitvoering van dit onderzoek. Volgens mij moet elke burger weten dat je je pincode niet zomaar aan iemand mag geven, en ook dat je dit aan iemand dient te vragen. Ik heb het bij de bank wel eens meegemaakt trouwens, ook al zo zot. Terwijl in hun eigen correspondentie altijd staat dat hun medewerkers hier nooit naar zullen vragen. Ja ja. Kathlyn een + en VS: inderdaad een klacht indienen. Dit hoort niet! Persoonlijk zou ik ook voor de zekerheid een andere pincode aanvragen trouwens. Niet omdat ik die ene medewerker niet zou vertrouwen, maar wél omdat ik eventuele mee-luisteraars niet vertrouw en je geen idee hebt of en waar dit genoteerd is.
Ik werk bij de politie en wij vragen bij het opnemen van een verklaring vermissing nooit naar de pincode van uw bankpas.

Het opnemen van een verklaring is trouwens louter om de vermisser een bewijs mee te kunnen geven. Er wordt geen onderzoek opgestart.

De politie heeft er verder ook totaal geen belang bij om uw pincode te weten.

Waarom er nu wel naar uw pincode is gevraagd is mij totaal onduidelijk.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
nee, dat is zeer onwaarschijnlijk. waarschijnlijk wist de medewerker van de politie niet precies waar ze naar moest vragen. zie ook mijn reactie onder het antwoord van Kathlyn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De medewerker die niet precies wist waar er naar gevraagd moest worden? Kom op nou, dit is pure fraude en er is GEEN excuus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor fraude zal er bewust gevraagd moeten zijn naar de pincode, dat is in dit geval niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je nelly? Alpha vermoed dat de medewerker niet precies wist wat die moet vragen? Als zo'n persoon naar een pincode vraagt mag die van mij op staande voet ontslagen worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is pas sprake van fraude als het de bedoeling was om iemand zijn pincode te ontfutselen om er daarna iets onwettigs mee te doen.
Ook al hoort deze vraag niet gesteld te worden er is nog geen sprake van fraude.
op tv is lang een reclame geweest over het nooit aan iemand vertellen van je pincode !
en dan zal de politie er naar vragen voor onderzoek bij vermissing/diefstal...
wat een onzin : als of het op het pasje staat, of dat ze het ergens anders tegen zouden komen, dit is iets wat helemaal niet mag! schande !

antwoord

nee het is niet normaal, ik zou een klacht indienen!

succes !