Ja, dat mag, tenzij je om een andere reden wordt uitgesloten. Je bent immers '18 jaar of ouder'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die 'andere reden' kan dan bijvoorbeeld zijn dat:
- je geestelijk niet in staat bent je wil te bepalen / wilsonbekwaamheid;
- je daartoe door de rechter bent veroordeeld na het plegen van een ernstig delict;
- je als Nederlander op de dag van de verkiezingen woont op Aruba, Curaçao of Sint Maarten (omdat je daar al je kiesrecht kunt uitoefenen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Maar de stempas word al een paar weken voor de verkiezingen gestuurd. Dan is vs nog 17. Krijgt hij dan wel een stempas thuis gestuurd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goede opmerking, daar dacht ik ook aan bij het antwoord geven.
Ik kan niet direct een antwoord daarop vinden, maar ik ga ervan uit dat het systeem degenen selecteert die op de kiesdag 18 jaar of ouder zijn. Anders heeft de overheid onnodig extra werk, omdat iedere rechthebbende een stempas mag aanvragen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/hoe-en-waar-kan-ik-stemmen-bij-verkiezingen "Geen stempas ontvangen of kwijt
Heeft u geen stempas ontvangen of bent u uw stempas kwijt? Dan kunt u de burgemeester vragen een nieuwe stempas te geven. Dit kan schriftelijk of mondeling. Het schriftelijk verzoek moet uiterlijk 5 dagen voor de stemming zijn ontvangen. Het mondeling verzoek moet uiterlijk op de dag voor de stemming om 12.00 uur zijn gedaan."
Inekez1
7 jaar geleden
In de kieswet staat dit:
"De leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal worden gekozen door degenen die op de dag van de kandidaatstelling Nederlander zijn en op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt, met uitzondering van degenen die op de dag van de kandidaatstelling hun werkelijke woonplaats hebben in Aruba, Curaçao of Sint Maarten. " Dus als je op die dag jarig bent, mag je stemmen. De stempas krijg je gewoon automatisch thuisgestuurd.