kopt het dat de Engelse vrouwen na de eerste wereldoorlog stemrecht kregen vanwege hun bijdrage aan de oorlog?

niet omdat zij vochten maar onmisbaar waren in de (wapen)fabrieken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt.

Op https://en.wikipedia.org/wiki/Representation_of_the_People_Act_1918 staat:

"Terms of the Act

The Representation of the People Act 1918 widened suffrage by abolishing practically all property qualifications for men and by enfranchising women over 30 who met minimum property qualifications. The enfranchisement of this latter group was accepted as recognition of the contribution made by women defence workers."

Toegevoegd na 5 minuten:
Aan vrouwen boven de 30 jaar werd dus het kiesrecht toegekend als zij aan een bepaald minimum aan bezittingen voldeden. Dit als dank voor hun bijdrage aan de Eerste Wereldoorlog.

Overigens werd de leeftijd van 30 gekozen omdat bij een lagere leeftijd een meerderheid aan vrouwelijke kiezers zou ontstaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat vrouwen in het Verenigd Koninkrijk geen kiesrecht zouden hebben gekregen als de Eerste Wereldoorlog niet had plaatsgevonden, kan men overigens niet stellen. De strijd voor vrouwenkiesrecht duurde toen al decennia lang en in andere landen hadden vrouwen al kiesrecht gekregen of stonden op het punt dat te krijgen. De tijd was er toen blijkbaar "rijp" voor dit ook in te voeren in het Verenigd Koninkrijk.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar het antwoord van fremar voegt relevante informatie toe!

Andere antwoorden (1)

In Groot-Brittannië sloten de suffragettes, zoals daar de strijdsters voor vrouwenkiesrecht werden genoemd, een stilzwijgend akkoord met de regering, zoals al eerder in deze serie gememoreerd. Vrouwen gingen de fabrieken in, bestuurden bussen en trams en hielden zo de samenleving draaiende. En ze zorgden ervoor dat de lads op het continent voldoende munitie hadden: ze produceerden massaal granaten. In ruil kregen de feministen de belofte dat er direct na de oorlog algemeen kiesrecht voor vrouwen zou worden ingevoerd.

Dat was een opvallende paradox en een moeilijk te verkopen verhaal: aan de ene kant beweren dat vrouwen vredelievender zijn dan mannen - als ze kiesrecht zouden hebben, zou de wereld er een stuk beter uitzien - en aan de andere kant de oorlogseconomie helpen en zelfs gaan werken in de wapenindustrie met het doel kiesrecht te krijgen. Het leidde tot felle debatten binnen en buiten de vrouwenbeweging.

Het Britse kabinet hield woord: in december 1918 al mochten vrouwen naar de stembus om een nieuw Lagerhuis te kiezen. Ze moesten wel dertig jaar of ouder zijn, terwijl mannen al vanaf hun 21ste stemrecht hadden. Dat verschil werd pas tien jaar later weggewerkt. In België mochten vrouwen vanaf 1921 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen, weduwen van gesneuvelde soldaten - grootoorlogsweduwen - mochten ook bij parlementsverkiezingen hun stem uitbrengen.
fremar