Hoe kan het toch dat( politieke) partijgenoten dezelfde mening hebben?

Is dat niet gewoon kuddedierengedrag?Je kunt het toch nooit allemaal over zoveel programmapunten eens zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms kan je merken dat een politicus het niet eens is met een bepaald standpunt van zijn partij. Dan gebruikt hij vaak 'Onze partij/partijnaam is van mening dat ....'.

Het beste antwoord

Dat zal niet altijd zo zijn, er kan rustig een verdeling zijn binnen een partij. Soms stappen partijleden dan op (kijk naar Wilders).

Maar, het is verder wel logisch dat veel partijgenoten dezelfde mening hebben. Ze zijn immers lid geworden van de partij omdat de mening/visie/strategie/etc. van de partij hun aanstaat. Als je lid wordt van de Partij voor de Dieren, dan lijkt het me logisch je de mening deelt met de andere partijgenoten over bijvoorbeeld de bio-industrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat zijn ze ook vast niet, maar het wordt van hun verwacht dit niet buiten de partij te brengen, waardoor wij dat niet zullen merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dit zo afgesproken wordt binnen de partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In grote lijnen zijn ze het in ieder geval eens, anders had men zich niet bij de partij aangesloten. Over onderlinge verschillen wordt intern gesproken. Resultaat van deze gesprekken met het congres van de partij worden dan aanpassingen in het partijprogramma. Naar buiten wordt het standpunt gebracht dat de meeste mensen, na discussie erover, delen. (zo gaat dat bij democratische partijen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn ze het niet over alles eens maar brengen een mening of standpunt naar buiten wat ze allemaal vertegenwoordigen. Op mijn werk ben ik het ook niet altijd eens maar heb ik me te houden aan de regels en richtlijnen van de organisatie. Als je op hun stemt ben je het toch ook niet eens met ALLES maar je stemt op de partij waar jij de meeste goeie punten bij hoort en waar je het in grote lijnen mee eens bent. Groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een partijprogramma en daar moeten ze zich aan houden. Als je een eigen mening wil verkondigen moet je niet bij een partij gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
electoraal belang heet dat, je bent het in hoofdlijnen eens voor de rest heb je je te conformeren om de kiezers niet te verwarren. daarom hebben veel mensen ook een hekel aan de politiek: er moet gelogen worden om stemmen te krijgen.