Is het mogelijk dat Nederland weer terug gaat naar de Gulden?

Is het mogelijk dat Nederland uit de (zwakke) Euro stapt en weer terug gaat naar de (sterke) Gulden? Wat zouden hier de gevolgen van zijn voor de economie en natuurlijk voor de bevolking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Voor de gulden:

- contractbreuk (lidmaatschap mag verbroken worden omdat de euroclub regels heeft overtreden)
- Eigen munt, eigen beleid (rente en geldgroei kunnen dan weer aangepast worden aan de Nederlandse economie)
- Geen geld aan Griekenland
- Geen euro, geen paniek (landen met hun eigen munt hebben het tijdens de crisis beter of in ieder geval niet zwaarder gehad)
- De gulden is betaalbaar (invoering gulden is goedkoper dan de lening die we aan Griekenland geven)

Voor de euro:

- Nederland uit de EU (Wie uit de euro stapt, zal daarom in principe ook de EU moeten verlaten. Dat levert een handelsland als Nederland een enorme schade op)
- Flexibele wisselkoers (munt moet worden vastgeklinkt aan de euro of we gaan zeer onzekere tijden tegemoet)
- Kapitaalvlucht (internationale bedrijven gaan ons land mijden)
- Schuld luidt in euro's (schulden die in euro's zijn afgesloten, worden niet omgezet in guldens. Bij koersdaling gulden, stijgt de schuld enorm)

Euro of gulden, Nederland ligt nog altijd in Europa. Ook als we de gulden invoeren zitten onze banken en pensioenfondsen tjokvol staatsobligaties van eurolanden. Als Griekenland omvalt en Spanje de schulden niet meer kan afbetalen, lijdt de Nederlandse economie daar nog evenveel onder. Welke munt wij hier gebruiken om de krentenbollen mee te betalen bij de bakker, maakt voor de kwetsbaarheid van de BV Nederland voor Europese malaise niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zou mogelijk kunnen zijn als Nederland besluit om uit de EU te stappen. Maar dan moet je je nog afvragen of die gulden wel zo sterk is. Gezien de huidige economie zal de waarde van de gulden niet veel hoger liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gulden was alleen een sterke munt omdat deze was gekoppeld aan de waarde van de Duitse mark.
In theorie is het mogelijk dat een land een nieuwe munteenheid aanneemt, en het is mogelijk deze de naam 'gulden' te geven, maar terugstappen van euro naar gulden is technisch gezien ondoenlijk. Het zou vele malen meer kosten dan het ooit op kan leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezeer de gedachte aanlokkelijk lijkt.
het gaat het niet worden.

we zijn met 17 miljoen inwoners echt te klein voor een sterke andere munt dan de euro.
economisch niet vanwege onze handel en wandel op internationaal niveau. het zou de bevolking geen goed doen.

uit de huidige crisis komt wel herstel, kwestie van geduld
en Nederlandse voortvarendheid.