Hoe moest je vroeger een ID-Kaart of paspoort aanvragen?

Vandaag moest ik een id-kaart aanvraag doen. Toen kreeg ik allerlei vragen omdat ik minderjarig ben. Hoe was dat vroeger? Wat moest je toen weten?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Vroeger had je geen ID-kaart, alleen een paspoort. En als je als minderjarige een paspoort wou, moest je een van je ouders meenemen. Sterker nog, je ouders konden een paspoort voor je aanvragen zonder jou mee te nemen. Het trouwboekje waarin de kinderen waren bijgeschreven was voldoende, en voor zover ik me herinner niet eens noodzakelijk.

Als je vanaf je achttiende zelf een paspoort wilde laten maken, had je alleen een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig. Ik kan me niet herinneren me daarvoor ooit op enig andere wijze te hebben moeten legitimeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
"Vroeger had je geen ID-kaart..."
Dan moet je vóór 1919 geboren zijn. http://www.zwinstreek.eu/202-geschiedenis/heemkundige-kringen/publicaties-heemkunde/13042-ontstaan-van-identiteitskaart-1986-04 Maar paspoort was inderdaad eerder:
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis_van_het_paspoort_in_nederland/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In "mijn" tijd - en dat is echt nog niet ZO lang geleden, ik werd 18 in 1986 - hoefde je als veertienjarige nog niet met een ID-kaart rond te lopen, Maar ik schrijf het wellicht verkeerd; je had geen ID-PLICHT als veertienjarige. Ik hoorde pas voor het eerst dat je in plaats van een paspoort een (goedkopere) ID-kaart kon aanvragen ergens in de jaren 90. Als ik je link lees, krijg ik overigens het idee dat het hier om een Belgische Identiteitskaart gaat, die - daarvan ben ik te slecht op de hoogte - wellicht gewoon het equivalent is van het paspoort ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Belgen zijn zo verdeeld en worstelen met hun identiteit; hoe kan België überhaupt identiteitskaarten verstrekken...?