Kan mijn in het buitenland geboren kind de Nederlandse nationaliteit verkrijgen?

Ik verbleef de afgelopen jaren in Canada en kreeg daar een zoontje met een Canadeze, hij heeft momenteel de Canadeze nationaliteit maar ik vraag mij af of ik hem ook de Nederlandse nationaliteit kan geven. Hij is 2 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is het handig te vertellen welke nationaliteit jij hebt,,,,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nederlandse
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dan kan je kind de Nederlandse nationaliteit krijgen. In Nederland krijgt ene kind zelfs automatisch de nationaliteit van de ouders. Maar in sommige "buitenlanden" krijg je die nationaliteit (erbij) als je daar geboren bent.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo mijn naam is Najag Nuur
Mijn kind geboren in Ethiopië en ik wil nederlanse paspoort aanvragen
Wat moet ik doen ik weet het niet meer informatie.
Help mij alstublieft als jullie weten hoe moet ik doen? Alvast bedankt

Antwoorden (1)

Ja, als je hem erkent voor hij 7 jaar is. Daarna gelden strengere eisen.

"Nederlander van rechtswege door geboorte of erkenning/wettiging

Elk kind van een getrouwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het buiten Nederland geboren is.

Het kind van een ongetrouwde Nederlandse moeder is ook na geboorte automatisch Nederlander.

Maar een kind van een ongetrouwde niet-Nederlandse moeder en een Nederlandse vader wordt alleen Nederlander als de vader het kind voor de geboorte erkent of erkent na de geboorte maar voordat het kind 7 jaar wordt. Wanneer het kind pas (door een Nederlander) erkend wordt als het 7 jaar of ouder is, moet de Nederlandse vader binnen 1 jaar na erkenning met een DNA-bewijs aantonen dat hij de biologische vader is. Dit DNA-bewijs moet aan strenge eisen voldoen. Indien de erkenner geen DNA-bewijs wil of kan laten zien, kan hij er ook voor kiezen om bij de gemeente een optie voor het kind (7 jaar of ouder) af te leggen. Hij moet het kind dan wel eerst 3 jaar verzorgen en opvoeden. Ten slotte bestaat voor kinderen die na 1 april 2003 maar voor 1 maart 2009 zijn erkend of gewettigd door een Nederlander een aparte regeling. Voor meer informatie over deze optiemogelijkheden kunt u terecht bij de gemeente.

Het Nederlanderschap kan voor minderjarige kinderen ook van rechtswege worden verkregen door adoptie.
Nederlander worden via optie of naturalisatie."
Computoon