Kan iemand mij a.u.b. in Jip&Janneke-taal uitleggen wat het verschil is tussen een petitie en een burgerinitiatief?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Als een groep burgers het ergens niet mee eens is, kunnen ze dit kenbaar maken aan de volksvertegenwoordigers door middel van een petitie. Dit is eigenlijk niets meer dan een verzoekschrift (eventueel voorzien van de handtekeningen van de mensen die de petitie indienen en/of het hiermee eens zijn) die wordt aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit is in Nederland en België wettelijk geregeld. Een petitie is een signaal van een deel van het volk dat er iets moet veranderen. Denk aan de "Pietitie", een petitie opgezet door mensen die vóór het behoud van Zwarte Piet zijn.

Een burgerinitiatief is eigenlijk ook een variant van een petitie. Het verschil: bij een petitie is de Tweede Kamer in principe niet verplicht er meer te doen dan erop te reageren. Bij het indienen van een burgerinitiatief is de Tweede Kamer onder bepaalde voorwaarden verplicht om het onderwerp daadwerkelijk te behandelen. Deze voorwaarden zijn te lezen in mijn bron. Er wordt onder andere gesproken over het aantal verplichte handtekeningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Hoeft inderdaad geen groep burgers te zijn. Dit natuurlijk in dit geval niets af aan het feit dat dat niet uitmaakt voor de vraag naar het verschil :) Maar, bedankt voor de aanvulling. Bij een petitie is er een verplichting van de tweede kamer om een antwoord te krijgen op de petitie. Hierbij verwijs ik naar mijn bron. Zie in dit geval het verschil tussen behandeld en besproken niet. Heb het niet over behandeling van een wetsvoorstel gehad, maar over een behandeling van het burgerinitiatief zoals die is ingediend. Denk dat dat duidelijk genoeg was. Er wordt niet gesproken over het aantal handtekening? Ik vraag je om beter te lezen. Ik weet het, het is een vak apart. Ik heb geschreven: "Deze voorwaarden zijn te lezen in mijn bron. Er wordt onder andere gesproken over het aantal verplichte handtekeningen." Er wordt IN MIJN BRON wel degelijk gesproken over het verplichte aantal handtekeningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je feedback.
Op de website van de Tweede Kamer staat deze uitleg:

"Een petitie is een politiek verzoekschrift, waarmee u kritiek kunt geven op het beleid. Vaak wordt een petitie actie namens een groep mensen aangeboden na een landelijke actie.

In een petitie moet u beschrijven met welk beleid of met welke regel u het oneens bent. Er moet ook in staan wat u wilt bereiken en wie de organisatoren zijn.

Als u een petitie aan de Kamer wilt aanbieden, moet u dat schriftelijk aanvragen. De aanbieding van een petitie wordt in de eerstvolgende vergadering van de Kamer gemeld op de lijst van ingekomen stukken.
U kunt een landelijke petitie aan de Voorzitter van de Tweede Kamer richten aan het hoofd van de stafdienst Voorlichting. Voor een petitie aan een commissie(voorzitter) moet u de brief met uitleg richten aan de griffier van de betreffende commissie."

"Met een burgerinitiatief kunt ú een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer zetten. Een burgerinitiatief is een uitgewerkt voorstel om bijvoorbeeld het milieu, onderwijs of openbaar vervoer te verbeteren. Met een burgerinitiatief verzoekt u de Tweede Kamer om uw voorstel te bespreken en er een standpunt over in te nemen. Het is méér dan een klacht en géén protest tegen een recentelijk door de Tweede Kamer ingenomen standpunt.

(...) Een burgerinitiatief is een manier om uw visie duidelijk te maken en de politiek te beïnvloeden.

Iedereen die de Nederlandse nationaliteit heeft en ouder dan 18 jaar is, kan een burgerinitiatief indienen. U kunt uw initiatiefvoorstel zelf of samen met anderen indienen. U moet duidelijk opschrijven wat het doel van uw voorstel is, en waarom en hoe u dit doel denkt te kunnen bereiken. Bij uw voorstel moeten tenminste 40.000 steunbetuigingen hebben mét naam, adres en geboortedatum van personen ouder dan 18 jaar en met de Nederlandse nationaliteit.

Uw voorstel moet verder aan de volgende regels voldoen:

1. Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2. Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3. Uw voorstel mag niet in strijd zijn met in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.

Uiteindelijk nemen de leden van de Tweede Kamer een standpunt in: wel of niet instemmen met uw voorstel."
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor de aanvulling! Het voorbeeld van de Tweede Kamer uit mijn antwoord is een voorbeeld, dat m.i. goed de belangrijkste verschillen aangeeft.